از انکار و تکذیب اعترافات تا مدیریت شرایط و زمان بازجویی

🟣در بازجویی، فردِ تحت بازجویی ممکن است از ترفندهای متعددی برای اختفای اطلاعات و نیز فراهم کردن شرایطی که در آن آسیب‌پذیری به حداقل برسد، استفاده کند. پیدا کردن شیوه‌های موثرتر برای انکار و تکذیب اعترافات و یا تلاش برای مدیریت زمان و شرایط بازجویی از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانند برای جلوگیری از فاش شدن اطلاعات در بازجویی‌ها کارگر شوند.

🟣در این پست، به این دو مبحث مهم خواهیم پرداخت.

🟣برملا شدن دروغ‌های احتمالی
اگر مجبور به دروغ گفتن شدید نگران برملا شدن آن‌ها نباشید. در اکثر موارد بازجو می‌داند که شما در بازجویی احتمالا صادق نخواهید بود. پنهان کردن حقایق برای فعالان و مبارزان یک حق و گاهی وظیفه‌ای اخلاقی است. شما می‌توانید تا جایی که ممکن است از مطالبی که گفته‌اید دفاع کنید حتی اگر این مطالب صحت نداشته باشند. نهایتا در صورتی که امکان آن را نداشتید با گفتن تنها این نکته که «خبر نداشتم» و یا «فراموش کرده بودم» مسئله را فیصله دهید. در همین حال در نظر داشته باشید پس از فاش  شدن دروغ، بازجو معمولا از این مسئله به عنوان عاملی برای تحت فشار گذاشتن شما استفاده خواهد کرد و با دروغگو خواندن شما سعی می‌کند از شما اعترافات بیشتری بگیرد.

🟣«شکستن» به معنای پایان مقاومت نیست
علاوه بر این که فعالان از توانایی‌های متفاوتی برخوردار هستند، باید این واقعیت را نیز مد نظر داشته باشیم که هر فرد در شرایط متفاوتی مورد بازجویی قرار می‌گیرد. خوب است این نکته را در ذهن داشته باشید که ممکن است یک فعال تحت فشار بازجویی نهایتا توانایی مقاومت خود را از دست بدهد و به اصطلاح بشکند. اگر چنین شرایطی برای شما پیش آمد بدانید شکستنِ مقطعی و موقتی شما به این معنا نیست که توانایی مقاومت شما کاملا از بین رفته و کنترل شرایط را تا پایان دوره بازجویی به طور کامل از دست داده‌اید. شما می‌توانید پس از قدرت‌یابی مجدد، قسمتی یا حتی تمام حرف‌ها و اعترافات خود را انکار و یا تکذیب کنید.

عبارات کمکی برای انکار و تکذیب اعترافات پس از افشای واقعیت برای بازجو

انکار و تکذیب می‌تواند به چند صورت انجام شود. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید:
«من تحت فشار مجبور شدم دروغ بگویم ولی واقعیت چیز دیگری است»
«منظور من چیز دیگری بود»، و یا
«فراموش کرده بودم».

علاوه بر مبحث انکار و تکذیب اعترافات، تلاش برای مدیریت حداقلی زمان و شرایط بازجویی می‌تواند باعث شود از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که شما را تحت فشارهای روانی بیشتری قرار می‌دهند و موجب اخذ اعترافات بیشتر از شما می‌شوند، تا حد امکان جلوگیری شود.

در ادامه پست، به برخی از این موارد می‌پردازیم.

🟣فرصت خریدن
در برخی شرایط، به خصوص طی بازجویی توسط «بازجوی خوب»، شما می‌توانید با گفتن این که به من اجازه دهید چند روز در مورد سخنان شما فکر کنم، برای خود وقت بیشتری بخرید. شما در جریان تحولات بازجویی نیستید. بنابراین، گاهی فرصت خریدن و سپری شدن زمان ممکن است خود به تنهایی باعث شود از نقطه حساسی از پروسه بازجویی عبور کنید.

🟣اعتراض فعالان زن به محیط بازجویی
فعالان زن تنها به صرف زن بودن خود در موارد بسیاری تحت فشارهای جنسی و فیزیکی شدیدتری قرار می‌گیرند و از جنسیت‌شان علیه آنها سواستفاده می‌شود. می‌توانید چنان چه در هنگام بازجویی احساس کردید شما و بازجو در اتاق تنها هستید، اعتراض کنید و خواهان حضور شخص دیگری در اتاق و یا دست کم باز ماندن در اتاق بازجویی شوید.

⚠️ توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به هایلایت‌های «فعالیت امن» در صفحه اصلی پیج اینستاگرام رجوع کنید.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*