مولوی عبدالحمید: تبعیض و نابرابری از مصادیق بی‌عدالتی هستند/ شکنجه و اعتراف اجباری حرام است (ویدئو: جلوه‌هایی از حضور گسترده مردم در نماز عید قربان زاهدان)

به گزارش رسانک، امروز دوشنبه ٢٨ خرداد ماه ١۴٠٣، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، در خطبه‌های نماز عید قربان با دعوت همه مردم به عدالت گفت: بر حکومت‌ها لازم است که بین ملت‌هایشان مساوات قائل باشند. اگر در یک حکومت دینی و اسلامی عدالت و انصاف وجود نداشته باشد، آن حکومت چگونه می‌تواند اسلامی باشد؟ عدالت و انصاف در حکومت یک اصل است و باید بین همه اقوام و مذاهب، زنان و مردان و همه اقشار و جناح‌ها و احزاب، عدالت و انصاف برقرار باشد.

وی تبعیض و نابرابری را از مصادیق بی‌عدالتی برشمرده و گفت: کسانی که در طول زندگی از عدالت سخن می‌گفتند و از دیگران انتقاد می‌کردند، چرا حالا که بر مسند قدرت نشسته‌اند عدالت را فراموش کرده‌اند؟ حتی در کشورهایی که اسلامی نیستند انسانیت حکم می‌کند که عدالت برقرار باشد. هم اسلام، هم انسانیت و هم عقل، انسان را به عدالت و انصاف، حکم می‌کنند. قوانین بین‌المللی نیز بر لزوم برقراری عدالت بین همه انسان‌ها و ملت‌ها اتفاق نظر دارند. آزادی‌های فردی، مذهبی و سیاسی و اجتماعی، آزادی بیان و قلم، دستورات اسلامی هستند و همه باید تابع آن باشند.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: دخالت کردن در اینکه مردم چگونه نماز می‌خوانند، وظیفه ما نیست. وظیفه ما تامین آزادی برای همه مردم است. هتاکی و اهانت به عبادتگاه ها و شخصیت‌ها و علما و کسانی که نزد مردم دارای احترام هستند، کاری ضد اسلامی است.

مولوی عبدالحمید شکنجه و اعتراف گرفتن با توسل به زور از کسانی که پرونده مواد مخدر دارند یا به دلایل سیاسی دستگیر می‌شوند را از نظر شرعی حرام دانسته و گفت: مجوزی از قرآن و سنت برای گرفتن اعتراف اجباری وجود ندارد و هر کسی که دستور شکنجه زندانیان را بدهد روز قیامت مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت. دست‌درازی به زن و مرد حرام قطعی است و هیچ مقامی نمی‌تواند حرام خدا را حلال قرار بدهد و شکنجه کسی را جایز بگرداند. هیچ قاضی نمی‌تواند حکم شکنجه برای گرفتن اعتراف را صادر کند.

ایشان با اشاره به افزایش آمار گروگانگیری از مردم خواستند برای مقابله با این پدیده به گروگانگیران باج ندهند و افزودند: چگونه انسانی را به ناحق گروگان می‌گیرند و از خانواده او مطالبه پول می‌کنند؟ چنین پولی تبدیل به سرطان می‌شود و زندگی و زن و بچه‌های افرادی که این کارها را می‌کنند، نابود می‌کند. امنیت علاوه بر اینکه مسئولیت مردم و معتمدین است، وظیفه دولت است. تاکنون کسی بخاطر گروگانگیری دستگیر نشده است و خواسته مردم تعقیب و دستگیری و مجازات این افراد است.

ایشان مسئولان و مردم را توصیه به انتقادپذیری کرده و گفت: اخیرا یکی از ائمه جمعه اهل سنت در خراسان جنوبی به علت انتقادهایی که داشته، از امامت جمعه عزل شده است. در شهرهای خراسان جنوبی و رضوی تاکنون حتی یک فرماندار اهل سنت منصوب نشده است و اگر انتقادی صورت می‌گیرد باید شنیده شود و مسائل با مذاکره و گفتمان حل شوند. مردم شهرهایی که در خراسان دارای اکثریت اهل سنت هستند معتقدند که گرفتار تبعیض هستند و خواستار انتصاب بخشداران و فرماندارانی از میان اهل سنت هستند. ما امیدواریم مولوی پارسا که یکی از علمای جوان و مفید جامعه هستند، مجددا به امامت برگردند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*