درخواست همکاری از سوی بازجو و روش‌های مقابله با آن🔴بسیاری از اوقات بازجوها تلاش می‌کنند فعالان را وارد مسیری کنند که سرانجام آن به زیان فعالان و دوستانشان و به سود نهاد امنیتی ختم می‌شود. یکی از روش‌های بازجویان برای رسیدن به این هدف درخواست همکاری از فعالان است.

در این پست، به روش‌های درخواست و شکل همکاری از سوی بازجویان و نحوه مواجهه با این موقعیت می‌پردازیم.

🔴زمان مطرح شدن درخواست همکاری
معمولا در مرحله‌ای از بازجویی از شما درخواست خواهد شد که با بازجو و نهاد اطلاعاتی همکاری کرده و پس از آزادی از زندان در مورد افراد مختلف به آن‌ها اطلاعات بدهید. هر چه به پایان بازجویی نزدیک‌تر می‌شوید، احتمال شنیدن این پیام بیشتر می‌شود. در اواخر بازجویی فضا نیمه‌دوستانه است و در نتیجه دیگر فضای فشار و مقاومت حاکم نیست. علاوه بر این، در موارد بسیاری، فعالان پس از آزادی، چه با تودیع وثیقه چه پس از سپری کردن دوران حبس خود، به صورت تلفنی و یا حضوری درخواست همکاری بازجو را دریافت کرده‌اند.

🔴روش‌های همکاری
این همکاری می‌تواند در اشکال مختلف صورت گیرد. یکی از آن‌ها، انتقال اطلاعات دیگر فعالان است؛ همچون فعالیت‌های مخفی آن‌ها، آدرس محل سکونت آن‌ها و هر اطلاعات حساسی که می‌تواند برای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی مفید باشد. همچنین، انتشار مطالب کذب و یا جهت‌دار در شبکه‌های اجتماعی به طور مرتب و یا گاهی در بزنگاه‌هایی که برای جمهوری اسلامی مهم تلقی می‌شوند نیز یکی دیگر از اشکال همکاری با این نهادها است.

🔴واکنش به درخواست همکاری بازجو
یکی از واکنش‌های بسیار مفید به درخواست همکاری این است که بلافاصله و با قاطعیت این درخواست را رد کنید. زیرا پذیرفتن این همکاری اطلاعاتی، علاوه بر زیر پا گذاشتن اخلاق، منجر به ادامه کنترل روانی شما پیش و پس از آزادی می‌شود.

🔴تظاهر دروغین به پذیرفتن همکاری
شما نمی‌توانید به دروغ به پذیرفتن همکاری تظاهر کنید. این تصور که بعد از آزاد شدن «به راحتی» قادر خواهید بود از همکاری و انتقال اطلاعات سرباز بزنید، معمولا چندان عملی نیست. پذیرفتن همکاری مانند باتلاقی است که بیرون آمدن از آن گر چه «غیرممکن نیست»، اما «بسیار دشوار است». پذیرفتن درخواست بازجو، مانند دادن سلاحی به بازجو برای ادامه کنترل شما پس از آزادی از زندان است. اگر از ابتدا این درخواست را رد نکنید، بازجو تصور می‌کند می‌تواند امکان بالقوه همکاری شما را با اعمال فشار بیشتر به همکاری بالفعل تبدیل کند. بنابراین، فشار بیشتری به شما وارد می‌کند.

با این حال، اگر اکنون در موقعیتی هستید که درخواست همکاری بازجو را پذیرفته‌اید، به این معنا نیست که مدیریت شرایط کاملا از دست شما خارج شده، کار از کار گذشته و شما حتما باید به همکاری تن در دهید.

🔴چگونه درخواست همکاری را رد کنیم؟
نحوه و چگونگی رد درخواست همکاری بازجو در هر مورد می‌تواند متفاوت باشد.

اگر فکر می‌کنید می‌خواهید به گونه‌ای درخواست همکاری بازجو را رد کنید که باعث حساس شدن موقعیت نشوید، می توانید صراحتا بگویید:
«دیگر خسته شده و به هیچ وجه قصد ادامه فعالیت ندارید و نمی‌خواهید دوستان قدیمی خود را ببینید.» و یا «گمان می‌کنید آن‌ها به شما خیانت کرده‌اند و نمی‌توانید با آن‌ها معاشرت کنید.»

این روش پاسخگویی به مثابه یک حکم و قانون نیست. شما می‌توانید بنا بر باورها و اصول سیاسی خود، اگر صلاح نمی‌دانید دلایل غیرواقعی برای رد درخواست همکاری مطرح کنید و قصد دارید با صراحت و تحکم بیشتری پاسخ منفی بدهید، قطعا می‌توانید از ادبیات و لحن خاص خود برای رد کردن درخواست همکاری استفاده کنید.

این روش‌ها، چه در ابتدای مطرح شدن درخواست همکاری و چه پس از پذیرفتن آن می توانند برای رد این درخواست کاربردی باشند.

🔴عدم امضای اوراق مربوط به همکاری
مراقب باشید اوراقی را که در آن به نحوی- چه مستقیم و چه غیر مستقیم- موضوع همکاری مطرح شده به هیچ وجه امضا نکنید. چرا که این اوراق و امضای شما ممکن است بعدها علیه شما مورد استفاده‌های متعدد قرار گیرند. علاوه بر تبعات حقوقی آن، حتی محتمل است که نهادهای اطلاعاتی آن‌ها را منتشر کرده تا اعتماد افکار عمومی را از شما سلب کنند و شما را در فضای سیاسی منزوی کرده و به حاشیه برانند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*