لایحه دفاعیه برای دفاع از اتهام توهین به ابراهیم رئیسی و اظهار شادمانی از کشته شدن او🔴پس از مرگ ابراهیم رئیسی، بسیاری از شهروندان در ایران ابراز شادمانی کردند و شادی و نظرات خود را در مورد مرگ ابراهیم رئیسی در فضای حقیقی جامعه و نیز شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. در پی این اقدامات، شمار بسیاری از شهروندان احضار و حتی بازداشت شدند و علیه آن‌ها پرونده‌سازی شد. «توهین به مقام رسمی کشور» یکی از اتهامات رایجی است که این افراد با آن مواجه شده‌اند.

🔴در این پست، به برخی قوانین موجود در این زمینه و نحوه نوشتن لایحه دفاعیه برای دفاع از خود در برابر این اتهام می‌پردازیم.

🔴لایحه دفاعیه برای دفاع از اتهام توهین به ابراهیم رئیسی و اظهار شادمانی از کشته شدن او:
۱- توهین به مقامات رسمی کشور در ماده ۶۰۹ قانون‌ مجازات اسلامی، جرم‌انگاری شده است. «توهین» در موضوع این ماده وقتی محقق می‌شود که روسای قوای سه گانه، نمایندگان مجلس و غیره در حال انجام‌ وظیفه باشند، و یا توهین به سبب انجام وظیفه صورت بگیرد. بنابراین، در مورد ابراهیم رئیسی، اساسا ممکن نیست این جرم شکل بگیرد، چون او در حال حاضر، نه رییس جمهور است و نه در حال انجام‌ وظیفه.

۲- بر اساس ماده ۱۱ قانون کاهش حبس تعزیری، توهین به مقامات رسمی از جرایم قابل گذشت است. توهین به مقامات رسمی در صورتی قابل تعقیب است که آن مقام‌ رسمی خودش شخصا شکایت کند. به همین دلیل، در مورد ابراهیم‌ رئیسی عملا امکان ندارد که مراحل قانونی برای شروع به تعقیب توهین‌کننده محقق شود.

۳- حق دادخواهی و مراجعه به مراجع قضایی و شکایت، اساسا در صورت زنده بودن انسان به وجود می‌آید. بنابر قانون «دارا شدن‌ حق» با «زنده بودن» پیوند خورده است. پس ابراهیم رئیسی عملا امکان دادخواهی ندارد.

۴- بر اساس تبصره  دو ماده ۲۰ قانون‌ مطبوعات، انتشار مطالب توهین‌آمیز نسبت به متوفی در صورتی قابل تعقیب است که‌ متوجه بازماندگان او باشد و بازماندگان شخصا شکایت کنند.

۵- شادی کردن در هیچ قانونی و در هیچ شرایطی جرم انگاری نشده است.

🔴بنابراین، تشکیل پرونده و‌ احضار و دستگیری برای اتهام‌ توهین به رییس جمهور مرده یک روند کاملا غیر قانونی است و بازپرسی که چنین دستورهایی صادر کرده، در صورت شکایت اشخاص باید به مجازات انتظامی محکوم شود.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*