اجرای حکم اعدام دستکم سه زندانی از جمله یک بلوچ در زندان اصفهان

به گزارش رسانک، سحرگاه امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام دستکم سه زندانی از جمله یک زندانی بلوچ که از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر پیشتر به اعدام محکوم و روز شنبه جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان اصفهان منتقل شده بود، به اجرا در آمد.

حال وش، هویت این زندانی بلوچ را “دین‌ محمد میرخانی (شهلی‌بر)” فرزند محمد (معروف به گلزار)، متاهل و دارای ۹ فرزند و بازنشسته بهداشت و اهل ایرانشهر عنوان کرده است و از هویت دو زندانی دیگر که از بابت اتهامات مواد مخدر اعدام شده‌اند تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دسترس نیست.

دین‌ محمد در تاریخ ۱۳۹۷/۹/۳، با اتهام مرتبط با حمل و نگهداری مواد مخدر در ایست و بازرسی محور نایین در استان اصفهان بازداشت و از دادگاه انقلاب این شهر در تاریخ ۱۳۹۸/۶/۲۴، به اعدام محکوم و این حکم در ۱۴۰۱/۴/۳۱، در دیوان عالی کشور تایید شد.

وی روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه از بند عمومی زندان اصفهان به همراه دو زندانی دیگر به قرنطینه این زندان منتقل شده و طی تماسی با خانواده خود خبر از انتقالش به قرنطینه زندان داده بود و روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه خانواده وی موفق به انجام ملاقات و دیدار آخر با وی شده‌اند.

گفتنی است که دین محمد کارمند بازنشسته بهداشت در ایرانشهر بوده که به علت بیماری یکی از اعضای خانواده خود که‌ گویا بیماری صعب العلاج داشته و در تهران بستری بوده خودروی یکی از آشنایان را به صورت امانت گرفته تا به تهران برود و از محتویات مواد جاسازی شده در داخل خودرو هیچ اطلاعی نداشته و فقط به طور امانت این خود را از آشنا خود تحویل گرفته است.

این شهروند بلوچ، در زمان بازداشت به شدت‌ مورد شکنجه نیروهای مواد مخدر نایین قرار گرفته تا قبول کند از وجود مواد ‌جاسازی شده داخل خودرو اطلاع داشته، اما وی اظهار بی اطلاعی کرده و‌ در دادگاه نیز اتهام اطلاع از مواد جاسازی شده در داخل خودرو را نپذیرفته اما قاضی بدون توجه به دفاعیات و اظهارات او، فقط به صحبت ماموران مواد مخدر حاضر در دادگاه گوش داده و بر مبنای خواسته و اظهارات آنان که درخواست اشد مجازات داشته‌اند، حکم اعدام صادر کرده است.

این زندانی نهایتا در تاریخ ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۸ از شعبه دوم دادگاه انقلاب اصفهان علیرغم اظهار بی اطلاعی از وجود مواد مکشوفه داخل خودرو، به اعدام محکوم شد و حکم وی در دیوان عالی کشور نیز عینا تایید ‌و‌ حدود سه ماه پیش به وی ابلاغ شده است.

لازم به ذکر است که دین محمد در طی این مدت حبس در زندان به خاطر سن بالا و بیماری‌های دیابت، قلب، معده و نارسایی کلیه به شدت رنج می برده و‌ شرایط جسمی و روحی مناسبی نداشته است.

لازم به ذکر است که در سال ٢٠٢٣ دستکم ١٨۴ زندانی بلوچ با اتهامات گوناگون در ٢۶ شهر مختلف ایران که زندان‌های زاهدان با ۵۴ و بیرجند با ٣١ مورد بیشترین تعداد اجرای حکم غیرانسانی اعدام را داشته‌اند، اعدام گشته‌ که در بین این زندانیان حداقل چهار زن نیز وجود دارد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*