مولوی عبدالحمید: زنان مورد تبعیض قرار گرفته‌اند/ برای حرف زدن توماج را اعدام نکنید/ رسیدگی به پرونده جمعه خونین عادلانه باشد

به گزارش رسانک، امروز جمعه ٧ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به اینکه زنان مورد تبعیض هستند، بیان داشت: زنان احساس می‌کنند که جایگاهی شایسته ندارند. من سال‌هاست فریاد می‌زنم که زنان را ببینید و آنان را در جایگاهی که شایسته آن هستند قرار دهید.

وی افزود: نمره زنان امروز در دانشگاه‌ها از مردان بالاتر است و آمار زنان در دانشگاه‌ها از مردان بیشتر است. چرا باید زنانی که در میادین علمی شایستگی و توانایی خود را نشان می‌دهند عقب رانده شوند و در جایگاه واقعی خود قرار نگیرند؟ چرا زنان در مدیریت‌های کلان و میانی و مراکز تصمیم‌گیری کشور مشارکت نداشته باشند؟ اینکه زنان و اهل سنت نمی‌توانند رئیس‌جمهور باشند، اسلامی نیست. این قوانین ضد اسلامی هستند زیرا خلاف عدالت هستند. زنان و اهل سنت ایرانی هستند. با کدام مجوز و بر اساس کدام آیه قرآن اینگونه عمل می‌شود؟

امام جمعه دزاپ (زاهدان) همچنین توقف اعدام‌ها در کشور را خواسته ملت ایران برشمرد و گفت: اعدام‌ ها در کشور در طول تاریخ اسلام و ادیان الهی بی‌سابقه بوده و ملت ایران خواهان توقف اعدام‌ها هستند. توماج صالحی شاعر و هنرمندی است که سخنی گفته و نباید بخاطر آن محارب قلمداد شود. وی نه راهزن بوده و نه مرتکب قتل شده است که مستحق اعدام باشد. مسئولان باید تحمل داشته باشند. بخاطر حرف، مردم را نکشید. قضات و دستگاه قضایی باید شرایط و خواسته‌های ملت را در نظر داشته باشند. در همه جای دنیا به خواسته‌های مردمشان توجه می‌کنند.

ایشان افزودند: شما باید حرف مردمی را که جمهوری اسلامی و شما را بر سرکار آوردند گوش کنید. تدبیر و حکمت این است که ملت را در کنار خود داشته باشید و همه اعدام‌ها را متوقف کنید. اعدام‌‌هایی که به نام مواد مخدر انجام می‌شود نیز نه در قرآن و نه در سنت جایی ندارد. محارب قرار دادن افراد و اعدام‌ها مگر در مورد قصاص و جایی که نص صریح آمده است، درست نیست.

امام جمعه زاهدان درباره موضوع پرونده جمعه خونین زاهدان گفت: یکی از مسئولان بلندپایه قضایی در سفری به استان یکی از مسئولان قضایی استان را جابجا کرده و گفته‌اند که این موضوع را رسیدگی می‌کنند. آنچه خواسته همه ماست رسیدگی عادلانه است و همه کسانی که در کشتن مردم بیگناه در مصلی زاهدان و خاش نقش داشته‌اند باید محاکمه شوند. ما از حق فراتر نمی‌رویم اما باید کسانی که دستور کشتن مردم را دادند و عاملان باید محاکمه شوند. بیش از سیصد نفر زخمی و بیشتر از صد نفر کشته شده‌اند و نام بسیاری نیز ثبت نشده است. این فاجعه بزرگی بوده و نمی‌توان با دیه یک میلیارد تومان آن را جبران کرد و باید رسیدگی و حکم عادلانه باشد. اینکه تعداد کمی محاکمه شوند و عده زیادی که در این جریان نقش داشتند محاکمه نشوند این عادلانه نیست.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*