مرکز پژوهش‌های مجلس: بلوچستان همچنان محروم ترین استان کشور

رسانک/ مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین بررسی خود در مورد فقر به نتیجه همیشگی رسیده که بلوچستان در کنار مناطق بلوچ نشین کرمان و هرمزگان و خراسان جنوبی با فاصله بسیار زیادی از بقیه نقاط ایران محروم ترین است. دکتر عبدالستار دوشوکی می گوید: محرومیت برگرفته از ظلم و تبعیض آشکار علیه بلوچ, هم عامدانه است و هم هدفمندانه تا سیاست شوم “آمایش سرزمینی (تغییر بافت جمعیتی و تقسیم استان) تحت نام طرح توسعه سواحل مکران برای به اصطلاح “ارتقای اقتدار ایران با ایجاد تمدن جدید علوی” بر روی بستر سرکوب، شخم زده فرهنگی، اجتماعی و مذهبی بلوچستان اجرایی شود که حاصل آن نه تنها گسترش بیشتر فقر بلکه تقابل بیشتر مردم بلوچ با رژیم و گسترش خشونت خواهد بود.

مدیر مرکز مطالعات بلوچستان در لندن می‌افزاید “در این رژیم بلوچ ها هیچگونه انتخابی در بستر فضای قابلیت زا برای دستیابی به زندگی بهتر را ندارند”.

لازم به ذکر است که مطابق این رتبه‌بندی از وضعیت محرومیت در کشور نزدیک به ۳۰ درصد از خانوارهای استان بلوچستان و سیستان در محرومیت به سر می‌برند که در مقایسه با سایر استان‌ها، عدد بسیار بالایی است. چرا که مثلا اختلاف سطح محرومیت بلوچستان با استانی مانند تهران ۲۸ درصد است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*