هدررفت حجم عظیمی از روان آب‌ها در بلوچستان و بی توجهی مسئولان به تشدید خشکسالی ها

به گزارش رسانک، در اسفند ماه ۱۴۰۲ و فروردین ماه ۱۴۰۳، بدنبال بارش های سنگین باران و طغیان رودخانه‌ها در بلوچستان و زیر آب رفتن بسیاری از روستاها در مناطقی مانند زرآباد و دشتیاری، وزارت نیرو و سایر نهادهای دولتی هیچگونه برنامه‌ای برای استفاده از این حجم عظیم آب ندارند و بلوچستان پس از هر باران بی آب می‌ماند و خشکسالی ها هر ساله تشدید می‌شوند.

با توجه به تغییرات اقلیمی، در ماه‌های اخیر سیلاب های زیادی در بلوچستان که دچار خشکسالی‌های چندین ساله است، در رودخانه‌های فصلی جاری شده‌اند ولی آب این رودخانه ها زیر سایه مسئولان بی‌کفایت هیچ نفعی برای مردم نداشته است.

بیشترین سیلاب ها را در رودخانه‌های کاجه و سرباز شاهد بوده‌ایم. البته در نقاط دیگری همچون پیرکور، ماشکید و مناطق شمالی تر بلوچستان، همچنین در غرب بلوچستان منطقه رودبار زمین نیز سیلاب های موقت جاری شدند ولی نبود مدیریت مناسب موجب هدررفت منابع آب فصلی شده است.

این سیلاب ها می توانند نقش مهمی در آبخیزداری و احیای منابع آب زیر زمینی بلوچستان ایفا کنند اما مدیران و مسئولان انرژی جمهوری اسلامی ایران، طرح مناسبی برای بهره برداری مناسب از این حجم قابل توجه روان آب ها ندارند.

(توضیح: ویدئو از روستای بندان، در امتداد رودخانه بزرگ سرباز در تاریخ ٢٩ فروردین ماه ۱۴۰۳ ضبط شده است.)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*