دستور تخریب خانه‌های شهروندان بلوچ و دادن زمین ها به زابلی های مهاجر در زاهدان

رسانک/ حسینعلی شهریاری عضو تندرو، اصولگرا و ضد بلوچ مجلس ایران از دزاپ (زاهدان) در جلسه ای که با جمعی از اهالی زابل در زاهدان داشته، با تماس به برخی از مسئولان رده بالای استانی از جمله استاندار سپاهی استان بلوچستان و سیستان، دادستان و… از آنها خواسته است که ساکنان زمین های منطقه کامبوزیا در شهر زاهدان را از بلوچ ها که بسیاری از آنان شناسنامه ندارند، به بهانه اتباع خارجی و افاغنه، گرفته و به زابلی ها داده شوند.

این در حالی است که شهروندان بلوچ در کامبوزیا شهر زاهدان بیشتر از هفتاد سال و قبل از انقلاب جمهوری اسلامی در آنجا ساکن بوده‌اند و اکنون توسط مسئولین حکومتی و عضو مجلس ایران، آقای شهریاری و شهروندان اهل زابل که از این شهر به تازگی به زاهدان مهاجرت کرده‌اند، حکم تخریب صادر کرده و در حال اجرای حکم و تصاحب آنها هستند.

بر اساس این گزارش، زیربنای ساخت شهر زاهدان که دهه‌ها قبل با نام مستعار “دزاپ” شناخته می‌شده، شهروندان بلوچ و طایفه گرگیج هستند که در همان محل مذکور شهرک کامبوزیا و تا امتداد کوهای لار زندگی می کنند و قبرستان اجدادی در آخر مسیر کامبوزیا و لار دارند که مشخص می کند که این زمین‌ها مال شهروندان بلوچ بوده و بعضا توسط اینها خرید و فروش شده‌اند.

عنوان کردن شهروندان بلوچ، خصوصاً افراد بدون شناسنامه با نام “اتباع خارجی یا افاغنه” توسط شهریاری در راستای پایمال کردن حقوق و تصاحب زمین‌ها و خانه‌های این شهروندان می‌باشد.

گفتنی است بر حسب آمار ارائه شده خود رسانه‌ها و خبرگزاری‌های حکومتی صدها هزار شهروند بلوچ فاقد مدارک و شناسنامه در استان وجود دارد که حاکمیت بطور سیستماتیک و هدفمند از شناسنامه دادن به این افراد سر باز می‌زند تا در آینده مثل تصاحب زمین هایشان با کمترین زحمت با آنها برخورد کند.

قابل ذکر است طی سال های اخیر گزارشات و مستندات متعددی از تخریب منازل مسکونی مردمان بومی بلوچ با پیشبرد اهداف سیاسی و امنیتی توسط نیروهای دولتی و نظامی منتشر شده که مشکلات جدی را برای ساکنان و صاحبان اصلی آن مناطق بوجود آورده است.

لازم به ذکر است که اطراف شهر زاهدان بارها شاهد یورش نیروهای انتظامی و ارگان های مختلف دولتی برای تخریب منازل شهروندان بلوچ به بهانه زمین های سپاه، ارتش و منابع طبیعی بوده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*