گزارشی از تصرف هزاران هکتار زمین مردم توسط شرکت ماهان در دشتیاری و در راستای طرح “توسعه سواحل مکران”

به گزارش رسانک، تصرف بیش از ۴٠٠٠ هکتار زمین کشاورزی ساکنان مناطقی از دشتیاری همچون باهوکلات توسط شرکت حمل و نقل ماهان، وابسته به سپاه پاسداران در این شهرستان باعث شده تا علیرغم اعتراضات سال‌های اخیر اهالی این منطقه هیچگونه رسیدگی و بازگرداندن زمین ها به صاحبان اصلی صورت نگیرد و این امر موجب نگرانی ساکنان دشتیاری شده است.

بر اساس این گزارش، در سال‌های ١٣٧٣ و ٧۴ منابع طبیعی و بانک با استفاده از ترفندهایی مانند اعلام کردن زمین های مردم تحت عنوان “اراضی ملی”، زمین های اجدادی مردم را با نام زمین ملی ثبت سند کرده و اکنون در اختیار شرکت ماهان قرار داده‌اند. این در حالی است که این زمین ها دارای پلاک ثبتی سال ١٣۴٢ و همچنین آثار بندسارهای سیصد ساله بوده‌اند و از دیرباز مال مردم منطقه بوده‌اند.

در سال های اخیر و با اجرایی شدن طرح هایی مانند طرح “توسعه سواحل مکران” (بلوچستان) که در بلوچستان با نام طرح تصرف سواحل بلوچستان شناخته می‌شود شرکت ماهان وابسته به نهادهای نظامی_حکومتی که لابی بسیار قوی در حاکمیت دارد با بهانه طرح کاشت موز، ساخت کارخانه آب شیرین کن و ساخت فرودگاه هزاران هکتار زمین را تصرف کرده و از آب سد پیشین نیز بصورت اختصاصی بهره‌برداری می‌کند و سایر کشاورزان منطقه از خاک و آب موجود محروم هستند.

اهالی دشتیاری معتقدند که این طرح بدلیل محرومیت ساکنان دشتیاری از فواید آن، منافع مردم منطقه را به چالش کشیده و برخلاف وعده‌های مسئولان، محرومیت زایی داشته است. این در حالی است که کشاورزی و دامداری تنها شغل‌هایی هستند که مردم دشتیاری دارند و در صورت نداشان زمین و آب کافی با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

گفتنی است که تعداد معدودی از شهروندان نیز که از سوی شرکت ماهان از روی ناچاری به کار گرفته شده‌اند برخلاف قوانين اداره کار بصورت روزمزد و بدون بیمه مشغول هستند و این مسئله بارها موجب اعتراض این افراد گشته ولی هیچ توجهی به آن نشده است.

در سال‌های اخیر اعتراضات زیادی از سوی شهروندان و کشاورزان دشتیاری به طرح‌های اشغالگرانه و انحصاری سپاه پاسداران صورت گرفته که از جمله آن در ١٧ فروردین ماه ۱۴۰۲، در باهوکلات بود که شهروندان با تجمع و اعتراض، جلوی کار شرکت ماهان را برای مدتی گرفتند.

(عکس از آرشیو)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*