اعتراض شدید امام جمعه موقت پشامگ به تیراندازی نیروهای نظامی به سمت سوختبران طی روزهای گذشته در شهرستان راسک

به گزارش رسانک، روز جمعه ٣ فروردین ماه ١۴٠٣، مولوی محمداکرم کوهی، امام جمعه موقت روستای پشامگ در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به کشتار سوختبران توسط نیروهای نظامی انتقاد کرده و خواستار برخورد با افرادی که به سمت سوختبران شلیک می کنند، شد.

مولوی‌ کوهی گفت: “اخیراً نیروهای یگان تکاور در مسیر جکیگور خوروی سوختبری را که از رفتن به مقر نیروهای نظامی به‌خاطر جریمه‌های سنگین ممانعت نموده، شلیک کرده که بر اثر آن جاده لغزان و در پی آن تصادف و واژگونی زنجیره‌ای صورت گرفته که چند نفر مجروح و کشته به‌جا گذاشت. واقعا جای تأسف است برای نیروهای انتظامی که آنها در واقع باید ضامن برقراری امنیت باشند؛ اما برعکس دارند بر جان مردم تعرض می‌کنند.”

امام جمعه موقت پشامگ در ادامه گفت: “وقتی ما درد مردم را فریاد می‌زنیم، مسئولین از ما گلایه دارند که چرا انتقاد می‌کنید! در حالی که نیروهای نظامی سبب مرگ یک نوجوان ۱۸ ساله شده‌اند با این وجود باز هم ما نباید ضجه‌های خانواده این نوجوان را به گوش مسئولین برسانیم؟”

وی افزود: “همچنین به ما گزارش رسیده نیروهای سپاه مسیر هُنگ و مورتان با شلیک مستقیم جان یک سوختبر را مورد هدف گلوله قرار داده. حالا ما از چه کسی گلایه بکنیم، ما فکر کردیم سپاه از میان کل نیروهای مسلح ذی‌نفوذتر است، شاید به داد مردم می‌رسد؛ اما متأسفانه سپاه هم برای ما رحم نکرد جان یک بلوچ را گرفت. آخر چرا ریختن خون بلوچ تا این اندازه برای نیروهای نظامی آسان شده است؟”

این روحانی بلوچ ادامه داد: “مولانا فضل‌ الرحمن کوهی به‌خاطر انتقاد از کشتن‌ و دستگیر کردن سوختبران در زندان است، ایشان عیناً همین انتقادها را مطرح نموده که نباید جوانان را به خاطر چند لیتر گازوئیل تیراندازی بکنید؛ منتها به مولانا کوهی برچسب ضد نظام و ضد انقلاب زدند. در واقع ضد نظام و ضد انقلاب همین نیروهای شما هستند که این گونه امنیت استان را مختل نمودند. آیا این نیروها از جایی دستور می‌گیرند که این گونه اقدام می‌کند یا نه خودسرانه دست به چنین جنایت‌هایی می‌زنند؟ پس چرا مجازات نمی‌شوند؟”

مولوی کوهی تاکید کرد: “مسئولین عزیز! کسانی که به سوختبری روی آورده‌اند از ناچاری دست به چنین اقدامی زده‌اند تا برای خانواده خود تکه نانی‌ فراهم بکنند و شرمنده آنها نباشند، اگر‌ نه با این همه خطراتی که سوخت‌ کشی دارد هیچ کس از روی تفریح آن را انجام نمی‌دهد. در این استان هیچ گونه زمینه کاری به‌جز از همین سوخت‌کشی وجود ندارد که مردم از آنجا ارتزاق بشوند.”

لازم به ذکر است که بر اساس گزارش سالانه جمع آوری شده، در سال ٢٠٢٣ دستکم ٣٢١ سوختبر در تیراندازی‌های مستقیم نیروهای نظامی، حوادث جاده‌ای، تیراندازی افراد مسلح ناشناس، سیل و آتش‌سوزی کشته و زخمی شده‌اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*