سخنرانی مدیر “گروه حقوق بشر بلوچستان” در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در سوئیس

رسانک/ روز ٢٨ اسفند ماه ۱۴۰۲ برابر با ۱۸ مارچ ۲۰۲۴، خانم منیره شیرانی، مدیر “گروه حقوق بشر بلوچستان (BHRG)”، در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس حضور داشت.

خانم شیرانی به نمایندگی از گروه حقوق بشر بلوچستان از زحمات آقای جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و کمیته حقیقت‌یاب تشکر ویژه‌ای داشت.

وی در سخنرانی خود تلاش‌های فراوان این ماموریت‌ها در این دوره کوتاه را ارزشمند دانست و گزارش‌های این کارگروه‌ها که حقایقی از جنایت علیه بشریت توسط جمهوری اسلامی ایران را افشا کردند، استقبال کرد.

مدیر بی اچ آر جی ادامه داد که افشای این جنایات نشان می‌دهد “تبعیض گسترده و عمیق‌ ریشه‌ای علیه زنان و دختران که جمهوری اسلامی در تمام حوزه‌های زندگی عمومی و خصوصی آن‌ها نفوذ داشته وجود دارد و همچنین فشارها علیه آنها را از جرایم جدی حقوق بشری عنوان کرد و آن را نقض قوانين بین‌المللی توسط جمهوری اسلامی ایران دانست.

خانم شیرانی گفت: ایران به عنوان یک کشور با تنوعی فرهنگی و زبانی از قدیم شناخته شده اما، طی چند دهه اخیر مقامات حاکم سعی کرده‌اند این تنوع غنی را از بین ببرند و یک فرهنگ، زبان، و دین را بر مردم تحمیل کنند، در حالی که این سیاست هفتاد درصد از جمعیت را از حقوق بنیادین محروم می‌کنند.

وی اظهار داشت که حقوق اساسی اقلیت‌هایی مانند کردها، بلوچ‌ها، عرب‌ها و ترک‌ها به طور پایدار با آزار، تعقیب و حبس و فشار مواجه هستند و حقوق آن‌ها به طور کامل نقض شده و فقر شدید و عدم دسترسی به زیرساخت‌های سیاسی و اقتصادی مانع رشد و توسعه این جوامع شده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*