آوارگی ساکنین منازل مسکونی مصادره شده توسط اداره گمرک در چابهار

به گزارش رسانک، عصر چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲، شهروندان بلوچ ساکن ۱۴ منزل مسکونی تخلیه و مصادره شده در محله سرخ ریگ چابهار توسط اداره گمرک که صبح امروز با یورش نیروهای نظامی و اداره گمرک اثاثیه آنها به خیابان منتقل شده بود در این ماه رمضان و هنگام افطار آواره و بی سرپناه شده اند.

گفتنی است نیروهای نظامی به همراه نیروهای اداره گمرک با یورش به این محله و بعضا با شکستن درب منازل، ساکنین را از منازلشان خارج و خانه های آنان را پلمب کرده‌اند. 

همچنین نیروهای نظامی با توسل به زور و خشونت، مانع فیلمبرداری از وقایع شدند و گوشی زنانی که در حال فیلمبرداری بودند را با خشونت و پیچاندن دست مصادره نمودند.

گفتنی است که مالکین منازل قبل از پیدایش رژیم جمهوری اسلامی ایران، این منازل را از صاحبان قبلی بصورت قول نامه خریداری کرده‌ و با توجه به ساخت منازل که در دوره حکومت شاهنشاهی بوده از قدیم این محله معروف به گمرک قدیم بوده و از خود اداره گمرک حدودا ۵۰۰ الی ۴۰۰ متر فاصله دارد و هیچ مالکیتی اداره گمرک نداشته است و حال پس از گذشت نزدیک به پنجاه سال اداره گمرک جمهوری اسلامی ادعای مالکیت کرده و بدون حکم تخریب یورش برده و اقدام به تخلیه و پلمب و جمع آوری کنتور برق و آب و کد پستی کرده است.

در طول سال ٢٠٢٣ میلادی بر اساس گزارش های دریافتی، نهادهای مختلف امنیتی و دولتی جمهوری اسلامی ایران، ٢١ مورد در دستکم پنج شهر مناطق بلوچ نشین، اقدام به تخریب منازل و تصرف زمین های مردم کرده‌اند. بیشتر این اقدامات در چابهار با هشت و زاهدان با هفت مورد رخ داده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*