برگزاری مراسم روز “دود و رَبیدگ” بلوچ توسط فعالان فرهنگی بلوچ در چابهار تحت تأثیر سیل دشتیاری

به گزارش رسانک، شامگاه امروز شنبه ١٢ اسفند ماه ۱۴۰۲، مراسمی به مناسبت بزرگداشت روز “دود و رَبیدگ بلوچ” (روز فرهنگ بلوچ) در محل نمایشگاه های مجسمه ساز معروف بلوچ، حسن یادگارزاده در شهرستان چهبار برگزار شد.

این مراسم که بدلیل حوادث رخ داده طی روزهای اخیر و زیر آب رفتن بسیاری از روستاهای شهرستان دشتیاری بدلیل بارش باران و طغیان رودخانه‌ها و بی‌کفایتی مسئولان که منجر به جان باختن چندین شهروند شده است، با کمترین تشریفات و تجملات برگزار شد و افراد کمی دعوت شده بودند.

برگزار کننده این مراسم گروه مردمی “جُنز” بود که متشکل از چند جوان فرهنگ دوست و دلسوز بلوچ است که در سال‌های گذشته نیز توانسته با کمترین امکانات و بدون حمایت مسئولان حکومتی مراسم مشابهی را برگزار کند.

در این مراسم فعالان مدنی و فرهنگی مانند علی بخش دشتیاری، کریم باشنده، باسط حوت، رفیق رهچار، خانم جنگی زهی و… سخنرانی کردند و چند گروه موسیقی با خوانندگی نسیم هوت، منصور پاد، وحید ترکش و هارون بلوچ نیز به اجرای موسیقی پرداختند.

لازم به ذکر است که روز دوم مارس، روز “بلوچی دود و رَبیدگ” در بلوچستان شناخته می‌شود که ملت بلوچ در جای جای نقاط جهان آن را جشن گرفته و گرامی می‌دارند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*