تشدید بحران بی‌ آبی در بلوچستان؛ هواشناسی از کاهش ۶۷ درصدی بارش خبر داد

رسانک/ استان بلوچستان و سیستان در سال ١۴٠٢، یکی از کم‌بارش‌ترین ماه‌های خود را در فصل‌های پاییز و زمستان تجربه کرده تا آنجا که بنا بر اعلام هواشناسی استان، نسبت به بلند مدت «۶۷ درصد» کاهش بارش صورت گرفته است.

امسال بلوچستان و سیستان در فصل‌های پاییز و زمستان به رغم نقشه‌های هواشناسی که خبر از بارش باران می‌داد از این بارش‌ها بی‌نصیب ماند و تنها در چند نقطه استان و به‌صورت «پراکنده» اندکی باران بارید و این موضوع «زنگ خطر خشکسالی» در استان را به صدا درآورد.

در همین رابطه، محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی بلوچستان گفته است: بلوچستان و سیستان از ابتدای سال زراعی تا ۲۲ بهمن ماه حدود «۱۵ میلی‌متر» باران جذب کرده که نسبت به بلند مدت «۶۷ درصد» کاهش و نسبت به سال گذشته «۴۰ درصد» کاهش بارش محسوب می‌شود.

به گفته محسن حیدری، تا پایان آذر ماه «۹۹/۶ درصد» استان درگیر درجات مختلفی از خشکسالی شده است که «۷۵/۵ درصد» آن را «خشکسالی بسیار شدید» تشکیل می‌دهد.

لازم به ذکر است که بلوچستان علاوه بر تجربه چندین دهه مدیریت نامناسب منابع آبی، هم‌اکنون نیز با توجه به نظرات کارشناسی و نقشه‌های هواشناسی، در «خشک‌ترین و گرم‌ترین» حالت خود نسبت به بلند مدت به سر می‌برد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*