آزادی یک زندانی سیاسی بلوچ پس از تحمل نزدیک به چهارده سال حبس در زندان ایلام

به گزارش رسانک به نقل از حال وش، امروز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۲، زندانی سیاسی بلوچ، “عبدالباسط توتازهی” پس از تحمل سیزده سال و شش ماه حبس، از زندان ایلام آزاد شد.

“عبدالباسط توتازهی” متولد ۲۰ خرداد ۱۳۶۲، فرزند محمد شریف (از اساتید مسجد مکی)، متاهل و دارای دو فرزند، اهل زاهدان، مترجم کتاب‌های مذهبی و فعال فرهنگی و مذهبی می‌باشد.

این شهروند بلوچ، در تاریخ ۲۳ مرداد ماه ۱۳۸۹، با اتهامات «اهانت به مقدسات، اهانت به مقامات نظامی و حکومتی، هواداری از گروه جندالله و خروج غیر مجاز از مرز» توسط نیروهای اداره اطلاعات زاهدان بازداشت و به مدت نه ماه در بازداشتگاه این اداره زیر شدیدترین شکنجه‌های جسمی و روحی جهت کسب اعترافات اجباری قرار گرفته و پس از آن به زندان مرکزی زاهدان بند پنج (بند سابق سیاسی) منتقل شده بود.

وی از شعبه اول دادگاه انقلاب زاهدان به بیست سال حبس در نفی بلد (تبعید) به زندان شهر ایلام محکوم شده و یک ماه پس از صدور حکم در تاریخ ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۰، از زندان مرکزی زهدان به تهران و از تهران به زندان مرکزی شهر ایلام انتقال داده شده بود که صبح امروز با موافقت عفو موردی پس از تحمل ۱۳ سال و شش ماه آزاد شد.

لازم به ذکر است که عبدالباسط در طول مدت بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان با توسل به زور و شکنجه هایی مانند “تخت معجزه”، ضربات کابل و لوله پولیکا ”، “شلاق” و “باتوم برقی” در بازداشتگاه اداره اطلاعات مجبور به اعترافات اجباری شده بود.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*