برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شکایات خانواده‌های شهدا و مجروحین جمعه خونین زاهدان/ دادگاه: با گرفتن دیه رضایت دهید

به گزارش رسانک، امروز چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ ماه ۱۴۰۲، اولین جلسه رسیدگی به پرونده شکایات خانواده های شهدا و مجروحین جمعه خونین زاهدان با حضور تعدادی از خانواده‌ها و مجروحین به ریاست محمد مرزیه در مجتمع قضایی نیروهای مسلح زاهدان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، صبح امروز از ساعت ده، جلسه دادگاه با ریاست محمد مرزیه برگزار و تا ساعت ۲:۳۰ دقیقه بعد از ظهر ادامه داشت که در این جلسه اظهارات تعدادی از خانواده های شهدا و مجروحین شنیده و اخذ شده است. 

در این جلسه، دادگاه از خانواده های کشته شدگان خواسته است که با گرفتن دیه رضایت بدهند ولی همه خانواده های دادخواه این درخواست دادگاه را رد و خواستار اشد مجازات و بدون اغماض برای آمران و عاملان این کشتار شده اند.

گفتنی است که در این جلسه به درخواست خانواده شهدا و مجروحین قرار بود فیلمبردار از مجموعه مکی حضور داشته باشد که با مخالفت ماهگلی، رئیس مجتمع قضایی نیروهای مسلح روبرو شده و از حضور فیلمبردار مجموعه مکی ممانعت شده است.

همچنین اظهارات شاهدان عینی برای جلسه آینده این دادگاه، روز دوشنبه ٢٣ بهمن ماه تعیین و موکول شده است.

در جلسه امروز متهمین پرونده که تعداد معدودی از مرتکبین کشتار و قتل عام مردم در روز جمعه خونین زاهدان (٨ مهر ماه ١۴٠١) هستند با قید وثیقه آزاد بوده‌اند؛ در صورتی که قبلاً به خانواده‌های شهدا گفته شده بود که این افراد در بازداشت بسر می‌برند. 

لازم به ذکر است محمد مرزیه سابقه دادستانی زاهدان و ابوالفضل ماهگلی سابقه ریاست شعبه اول دادگاه انقلاب زاهدان را در کارنامه خود دارند و هر دو از مهره‌های اصلی صدور و اجرای احکام اعدام ده ها شهروند جوان بلوچ تحت عناوین “محارب، اعضای گروه های تروریستی، شرور و قاچاقچی” می‌باشند و علاوه بر این، از ناقضان اصلی حقوق بشر در بلوچستان به شمار می‌روند که با دستور و همراهی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در اقدامات انتقام جویانه از گروه‌های به اصطلاح مسلح و اعضای خانواده و یا بستگان آنها اقدام به اعدام، تبعید و حبس‌های طولانی مدت برای زندانیان بلوچ کرده اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*