گزارشی از فشارهای قبل از بازداشت و آثار شکنجه‌های وحشیانه بر بدن “سپهر شیرانی”/ خانواده وی به شدت تحت فشار نهادهای امنیتی قرار دارد

به گزارش رسانک، امروز جمعه ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۲، پیکر “سپهر شیرانی”، دانشجوی بلوچ کشته شده پس از بازداشت توسط نیروهای اطلاعات سپاه در زادگاهش، شهر پنوچ (فنوج) با حضور بستگان و مردم تشییع و به خاک سپرده شد.

گفته می‌شود که در این مراسم نیروهای امنیتی نیز حضور داشتند ولی با این وجود شماری از شهروندان شعارهای اعتراضی علیه علی خامنه‌ای و رژیم جمهوری اسلامی ایران سر داده‌اند.

بر اساس گزارش های دریافتی، خانواده سپهر از سوی نهادهای امنیتی و حکومتی به شدت تحت فشار قرار دارد بطوریکه عصر امروز در هنگام مراسم تشییع جنازه نیز از سوی مرکز صدا و سیمای استان بلوچستان و سیستان با پدر این شهروند تماس تلفنی گرفته و از او خواسته‌اند که در رابطه با قتل سپهر مصاحبه انجام داده و آن را تکذیب کند که با واکنش شدید و مخالفت وی مواجه شده‌اند.

همچنین شب گذشته و قبل از تحویل پیکر سپهر شماری از مقامات امنیتی حدود چهار ساعت با پدرش صحبت کرده تا وی را به سکوت وادار کرده و از او بخواهند که قتل فرزندش توسط نیروهای اطلاعات سپاه را تکذیب کند. علاوه بر این در حالی که خانواده سپهر در حال انتقال پیکر سپهر به شهر فنوج بوده‌اند بار دیگر طی تماس تلفنی از پدر و مادر وی خواسته‌اند که مراسم تشییع را در سکوت کامل برگزار کرده و با هیچ کدام از رسانه‌ها ارتباط برقرار نکنند.

جزئیاتی از فشارهای قبل از بازداشت و آثار شکنجه‌های وحشیانه

انتظامات مسجد مکی و مصلی زاهدان از افرادی تشکیل شده که بصورت داوطلبانه به خدمت مجموعه مکی درآمده و این مجموعه را برای نظم دهی مراسمات کمک می‌کنند که سپهر در برخی مواقع بصورت داوطلبانه به این مجموعه کمک می‌کرده است.

حدود یک ماه قبل، زمانی که سپهر از باشگاه ورزشی در حال برگشت به سوی منزل خود بوده، یک خودروی لندکروز سیاه رنگ با سد کردن راه این شهروند وی را متوقف و پس از پرسیدن مشخصات، از وی خواسته‌اند که در صفحه اینستاگرام خود استوری حمایت از مجموعه مکی و اعتراضات منتشر نکند ولی بدنبال جواب قاطع سپهر، درگیری لفظی بین آنها بوجود آمده و پس از آن، نیروهای لباس شخصی به سپهر با لحنی تهدیدآمیز گفته‌اند: “باشه تو امروز برو”

سپهر طی تماسی با نزدیکان خود نسبت به تهدید توسط نیروهای امنیتی سخن گفته و حدود دو هفته قبل بار دیگر عنوان داشته که به شدت تحت نظر نیروهای امنیتی قرار دارد و به هر جایی که می‌رود آنها را می‌بیند.

سپهر روز یکشنبه ٨ بهمن ماه، در حالی که در حال عبور از خیابانی یک طرفه بوده، با یک خودروی اتکا که برخلاف جهت آمده تصادف کرده که در بررسی‌های بعمل آمده و پیگیری ها توسط سپهر، اداره راهنمایی و رانندگی بدون نشان دادن ویدئوهای ترافیکی به او اعلام کرده که پلاک این خودرو متعلق به سپاه پاسداران می‌باشد و علیرغم توقف نکردن آن در صحنه تصادف، آنها نمی‌توانند کاری بکنند.

سپهر دو روز بعد از این تصادف و حوالی ساعت ۴ بعد از ظهر پس از خروج از منزل توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده و پس از پیگیری های خانواده، مقامات امنیتی به آنها اعلام کرده‌اند که “سپهر مهمان ما است و چند سوال در رابطه با فعالیت‌های فضای مجازی از او پرسیده و بلافاصله آزادش می‌کنیم.”

شب چهارشنبه ١١ بهمن ماه، خانواده سپهر متوجه صدایی بر پشت بام شده‌ اما آن را جدی نگرفته‌اند.
صبح روز بعد خواهر وی به پشت بام رفته و سپهر را در حالی که از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و در گوشه دیوار تکیه داده شده مشاهده کرده است. خانواده به اورژانس و پلیس خبر داده‌اند و آنها پیکر سپهر را به پزشکی قانونی منتقل کرده‌اند.

گفته می‌شود که وجود آثار شلاق و کبودی بر روی بدن و شکستگی دست راست وی نشان می‌دهد که او قبل از به قتل رسیدن با طرز وحشیانه‌ای توسط نیروهای امنیتی شکنجه شده است.

گفتنی است در حالی که خانواده سپهر شیرانی همچنان در شوک از دست دادن فرزندشان هستند، تهدید آنها از سوی نیروهای اطلاعات سپاه همچنان ادامه دارد و با تماس های تلفنی از آنها خواسته شده تا استوری های شبکه های اجتماعی خود را پاک کنند.


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*