نامه سرگشاده چند سازمان حقوق بشری در رابطه با تعلیق سفر معاون کمیسیونر عالی به ایران

به گزارش رسانک، شماری از سازمان‌های حقوق بشری و رسانه‌ای با انتشار بیانیه‌ای در قالب ایمپکت ایران، خواستار تعلیق سفر معاون کمیسیونر عالی حقوق بشر به ایران شدند.

در بخشی از این نامه آمده است:
“ما، سازمان‌های جامعه مدنی، که برای بهبود حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنیم عمیقا نگران سفر اعلام‌شده نادا الناشف، معاون کمیسیونر عالی، به جمهوری اسلامی ایران در روزهای ۲ تا ۵ فوریه ۲۰۲۴ هستیم.

ما ارزش گفتگو و ارتباط را به رسمیت می‌شناسیم و متوجهیم که دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر علاقه‌ای مشروع به گفتگو با مقامات تمام کشورها (از جمله دشوارترین کشورها) درباره چالش‌های حقوق بشری دارد. ما در ضمن کاملا متوجهیم که این‌گونه تماس‌ها بخشی ماهوی از ماموریت شما هستند.

اما در این مورد مشخص، زمان‌بندی این سفر، چارچوبی که سفر در آن صورت می‌گیرد و شیوه‌های انجام آن باعث نگرانی‌های بسیار جدی‌ای شده‌اند. ما محترمانه از شما می‌خواهیم به این نگرانی‌ها گوش فرا دهید و در مورد فرصت، زمان و شیوه‌های این سفر تجدید نظر کنید.

اول، زمان این سفر باعث نگرانی عمیق ما است. در حال حاضر این سفر قرار است تنها چند هفته پیش از آغاز پنجاه و پنجمین جلسه شورای حقوق بشر صورت بگیرد و در نتیجه این خطر وجود دارد که در تداخل با جلسه‌ای حیاتی قرار بگیرد که طی آن شورا گزارش‌هایی از دو ماموریت موجود درباره حقوق بشر در ایران دریافت می‌کند و درباره آینده این دو گفتگو می‌کند: گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع حقوق بشر در ایران و کمیته مستقل بین‌المللی حقیقت‌یاب سازمان ملل در مورد جمهوری اسلامی ایران.

ما با توجه تجربیات گذشته خود انتظار داریم که مقامات ایران بکوشند از تماس رسمی خود با دفتر شما استفاده ابزاری کنند و آن‌را به عنوان وسیله‌ای تبلیغاتی به کار ببندند تا این ساز و کارهای موجود و به شدت مورد نیاز برای نظارت، گزارش‌دهی و تحقیق را که شورای حقوق بشر برپا کرده زیر سوال ببرند. ما تماس دیپلماتیک را مکمل کار معمول نظارت، گزارش‌دهی عمومی و تحقیق می‌دانیم اما در ضمن می‌دانیم که مقامات ایران، همگام با موضع همیشگی خود که بارها در شورای حقوق بشر از آن دفاع کرده‌اند، ارتباط دیپلماتیک را در مقابل ساز و کارهای مسئولیت‌پذیری قرار می‌دهند.

در این چارچوب ما عمیقا باور داریم که دفتر کمیسیونر عالی مسئولیت دارد که نگذارد فعالیت‌های مشروعش در زمینه ارتباط با دولت‌ها مورد استفاده ابزاری برای زیر سوال بردن ساز و کارهای دیگری قرار بگیرد که نقشی حیاتی در تشویق و پاسداشت حقوق بشر در ایران دارند. برای جلوگیری از این امر، ما از شما می‌خواهیم در مورد زمان سفر خود تجدید نظر کنید و راهبردی جدی برای کاهش این خطر داشته باشید.”


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*