سازمان حقوق بشر ایران: “محکومیت کشتار مردم بلوچ و هشدار علیه سرکوب خونین”

به‌ گزارش رسانک، سازمان حقوق بشر ایران کشتار مردم بلوچ را محکوم کرد و نسبت به سرکوب خونین در بلوچستان هشدار داد.

 محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران گفته، “جمهوری اسلامی که با اعدام بیش از ۲۰ شهروند بلوچ در دو ماه اخیر به خشم عمومی دامن زده، اکنون با تیراندازی به سوی سوخت‌بران و کشتار آن‌ها، به سمت سرکوب خونین‌تری می‌رود.”

او با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در مورد احتمال قطع اینترنت در شهر شستون گفت: “آخرین بار که اینترنت در نقاطی از ایران قطع شد، صدها شهروند به دست نیروهای امنیتی به قتل رسیدند.”

در این گزارش آمده، “سازمان حقوق بشر ایران خواستار واکنش فوری جامعه جهانی برای جلوگیری از کشتار مردم در بلوچستان و محاکمه آمران و عاملان تیراندازی به سمت سوختبران است.”

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرده: “از روز دوشنبه، چهارم اسفند، فعالان بلوچ با انتشار تصاویر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی، از شلیک نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سمت سوخت‌بران خبر دادند. در پی واکنش مردم به این کشتار، اخباری حاکی از درگیری میان مردم و نیروهای امنیتی منتشر شده است. قطع اینترنت شهر سراوان که در فرمانداری آن خانواده‌های سوخت‌بران تجمع کرده بودند، باعث نگرانی شدید است.”

امیری مقدم یادآور شده: “در جریان اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸، پس از قطع اینترنت بسیاری از نقاط ایران، صدها تن به دست نیروهای امنیتی در خیابان کشته شدند. رویترز آمار کشته‌شدگان را ۱۵۰۰ تن اعلام کرد اما مقام‌های ایرانی حاضر به افشای آمار دقیق جان‌باختگان نشدند. در ماه بهمن سال جاری، سازمان حقوق بشر ایران نسبت به افزایش اعدام‌ها و سرکوب در مناطق اتنیکی ایران، از جمله بلوچستان، هشدار داده بود.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*