بازنشر-۲۵ نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

۲۵ نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

رسانک/ خشونت عليه زنان يک مسئله جهانی است. يک زخم سابقه دار، خونين، چرکين و ننگين که ریشه در اعماق تاریخ دارد. خشونت علیه زنان اصطلاحی تخصصی است که برای توصیف کلی رفتارهای خشونت آمیز علیه زنان به‏ کار می رود.

این شکل از خشونت برعلیه گروه خاصی از مردم اعمال می‏شود و جنسیت قربانی، پایه اصلی خشونت است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) خشونت علیه زنان را «هرگونه عمل خشونت‏ آمیز برپایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب فیزیکی (بدنی)، جنسی یا روانی زنان بشود» تعریف کرده است.

استفاده از کلمات توهین‌آمیز و تحقیر کننده، استفاده از عبارات تهدیدآمیز، فریاد کشیدن، رفتارهای کنترل کننده، کتک زدن، اعمال زور برای برقراری رابطه جنسی و عاطفی، از جمله رفتارهای خشونت‌آمیز علیه زنان است.

در بلوچستان نیز بدلایل خاص و همچنین “ورود تفکرات ضد زن” از سایر جوامع، فرهنگ ها و ایدئولوژی ها شاهد خشونت علیه زنان بوده ایم. مسئله ای که باعث شده زنان بلوچ از جایگاه اصلی خود روز به روز دورتر و منزوی تر شوند.

بر طبق آمارها بلوچستان در رده های بالاییِ کودک همسری و چند همسری قرار دارد. مشکلات زنان روز به روز در حال افزایش بوده و به سمت یک فاجعه در حال حرکت است.

برای تغییر این وضعیت نامناسب و ورود دوباره زنان بلوچ به جامعه؛ نگاه دلسوزانه و مترقی خواهانه زنان و مردان، نخبگان، دانشجویان، فعالان اجتماعی و همه اقشار بلوچستان در کنار تلاش برای یافتن هرچه بیشتر آگاهی و بیداری جامعه بلوچستان را می طلبد تا نسل های بهتری را تربیت کرده و نه تنها خشونت علیه زنان ریشه کن شود بلکه زنان بلوچ همگام با مردان حرکت کرده و با حقوقی برابر بدنبال تحقق آرمان های برابری طلبانه در دنیای مدرن باشند.



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*