گزارش اعتراضات مردم بلوچستان در روز جمعه دوم تیر ماه ۱۴۰۲

به گزارش رسانک، امروز ۲ تیر ماه ۱۴۰۲، مردم بلوچستان در ادامه‌ی خیزش انقلابی “زن، زندگی، آزادی”، جنبش دادخواهی خون شهدای زاهدان و خاش و در پاسخ به فراخوان‌های فعّالین حقوق بشر در داخل بلوچستان در شهرهای زاهدان، راسک، خاش، ایرانشهر، چابهار، سوران، پیشن و روستای جکیگور از توابع شهرستان راسک به خیابان‌ها آمدند و اقدام به برگزاری تظاهرات اعتراضی نموده و شعارهایی علیه رژیم و رهبر آن سر دادند.

رژیم جمهوری اسلامی پس از تلاش ناکام خود جهت حذف فیزیکی مولوی عبدالحمید و در نتیجه‌ی آن ترس از خشم بیشتر مردم بلوچ و نیز در پی پیام روز سه شنبه ۳۰ خرداد مولوی عبدالغفار نقشبندی جهت دعوت مردم بلوچستان و ایران به تظاهرات خیابانی و همچنین به دنبال فراخوان‌های فعالین حقوق بشر داخل بلوچستان مبنی بر شرکت در تظاهرات امروز، در سراسر بلوچستان فضای امنیتی را تشدید نموده و اقدام به بازداشت‌های گسترده‌‌ از میان مردم بلوچ نمود.

مردم زاهدان با وجود جوّ امنیتی شدید، بازداشت‌های گسترده و استقرار نیروهای سرکوب جهت بازداشتن مردم از شرکت در نماز جمعه‌، بار دیگر به خیابان‌ها آمده و شعارهایی علیه رژیم حاکم و رأس آن خامنه‌ای سر دادند.
معترضان همچنین با در دست داشتن پلاکاردهایی ابراز نمودند: “ملت‌های غیر فارس مستحق تحصیل به زبان مادری، مستحق داشتن احزاب سیاسی و مستحق تعیین سرنوشت برای آینده‌ی خود می‌باشند”.

گزارش‌های رسیده به رسانک حاکی از آن است که اینترنت در زاهدان و دیگر شهرهای بلوچستان به شدت دچار اختلال شده و در بسیاری نقاط امکان وصل شدن به اینترنت جهانی وجود ندارد. نیروهای امنیتی در زاهدان اقدام به بازداشت‌ بسیاری از شهروندان بلوچ که برای اقامه‌ی نماز رفته بودند نموده است. طبق گزارش‌ها نیروهای نظامی و امنیتی با ده‌ها خودروی شخصی اقدام به بازداشت شهروندان بلوچ در خیابان‌های مدنی، توحید، خیام و مدرس و در محدوده‌ی مسجد مکّی و مصلای آن نموده‌اند.

رژیم در روزهای گذشته اقدام به گسیل نیروهای سرکوب به بلوچستان از دیگر مناطق ایران نموده بود، در کنار این نیروها طبق ویدئوهای رسیده به رسانک شاهد حضور گسترده‌ی نیروهای نظامی و امنیتی دیگری در جاده‌ی کمربندی زاهدان و ورود آن‌ها به داخل شهر هستیم که نشان دهنده‌ی آن است که این نیروها از شهرهای شمالی به زاهدان اعزام شده‌اند.

در سی و هشتمین جمعه‌ اعتراضی مردم بلوچ در زاهدان مولوی عبدالحمید بر اجرای عدالت، رفع تبعیض و آزادی بیان تأکید نمود و ابراز داشت که مبارزه‌ی مردم برای اینهاست. وی روشن نمود که منظور او مبارزه‌ی سیاسی است. مولوی عبدالحمید گفت که در هر کشور و نظامی اصل مردم هستند و باید به حرف آن‌ها گوش داد و عمل نمود. ایشان از مسئولان حکومتی خواست که تجربه‌های شکست خورده‌ی گذشته را تکرار ننمایند. وی تصریح نمود که تا جان در بدن دارد پیگیر منافع مردم ایران است و در این راه هر تهدیدی را به جان می‌خرد-همچون هفته‌های گذشته پخش زنده‌ سخنرانی مولوی عبدالحمید در صفحه اینستاگرام وی به دلیل اختلال شدید در اینترنت قطع شد.

مردم شهرستان راسک نیز ضمن حضور در اعتراضات خیابانی با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار مجازات عاملان و آمران جنایت‌های “جمعه‌های خونین زاهدان و خاش” شدند. آن‌ها در پلاکاردهای خود به زبان‌های بلوچی و فارسی نوشته بودند که “بلوچ یا مریت یا وتی هکّا گریت” (بلوچ یا می‌میرد یا حق خودش را می‌گیرد)، “مرگ بر قاتلین”، “قاتل باید اعدام گردد”.

گزارش‌های رسیده حاکی از یورش نیروهای سرکوب به مسجد جامع راسک و محوطه‌ی حوزه‌ علمیه‌ آن بدون ارائه‌ حکم قضایی است.
مولوی عبدالغفار نقشبندی در واکنش به این مسئله طی یک توییت اعلام نمود: “نیروهای سرکوبگر رژیم با یورش به مسجد جامع و حوزه‌ی علمیه‌ی راسک در تلاش برای بازداشت پدرم مولوی فتحی محمد نقشبندی هستند”. وی از جوانان شهرستان سرباز خواست راه‌های مواصلاتی راسک را مسدود نمایند.

در پی اعتراضات گسترده‌ی مردمی در شهرستان راسک، نیروهای امنیتی شمار زیادی از شهروندان بلوچ را بازداشت نمودند. هویت سه نفر از این شهروندان مولوی “نذیر بخشی زهی”، “کامران سالم زهی” و “فرزاد دهقانی” عنوان شده است. از هویت دیگر بازداشت شدگان تا این لحظه خبری در دست نیست.

مردم چابهار نیز در حمایت از اعتراضات مردم زاهدان و مولوی عبدالحمید با سر دادن شعارهای اعتراضی به خیابان‌ها آمدند. آن‌ها شعارهایی در حمایت از مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ی زاهدان سر دادند. گزارش‌های رسیده از چابهار حاکی از حضور گسترده‌ی نیروهای نظامی و امنیتی و تردد آن‌ها در شهر است. نیروهای سرکوب همچنین معابر مختلف شهر را مسدود نموده و اقدام به تفتیش شهروندان می‌کنند.

به دنبال اعتراضات مردمی علیه جمهوری اسلامی ایران در شهر پیشن، نیروهای امنیتی و نظامی با حضور در سطح شهر اقدام به بازرسی مردم و خودروها نمودند. گفته می‌شود در بسیاری از خیابان‌ها نیروهای نظامی مسیرها را مسدود کرده‌اند.

به دنبال فراخوان‌های مردمی، شهروندان ایرانشهری نیز پس از اقامه‌ی نماز جمعه با حضور در خیابان‌ها شعارهای اعتراضی علیه جمهوری اسلامی ایران مثل “تجاوز، جنایت، لعنت به این ولایت” سر دادند. ویدئوهای دریافتی از این شهر نشان می‌دهد که به دنبال اعتراضات گسترده‌ی مردمی علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران، نیروهای امنیتی و نظامی با مردم درگیر شده‌اند.

مردم شهرستان خاش نیز پس از اقامه‌ی نماز جمعه با حضور در خیابان‌ها شعارهای اعتراضی علیه جمهوری اسلامی ایران سر دادند. اعتراضات مردم در خاش به خشونت کشیده شد. گفته می‌شود نیروهای امنیتی و نظامی به مردم حمله نموده و در پی آن مردم با سنگ و آجر از خود دفاع کرده‌اند.

مردم معترض به جمهوری اسلامی ایران در شهرستان سوران نیز به خیابان‌ها آمده و اعتراض نمودند. آن‌ها شعارهایی در حمایت از مولوی عبدالغفار نقشبندی سر دادند. این در حالی است که نیروهای نظامی با استقرار بر روی ساختمان‌های نظامی به حالت آماده باش در آمده‌اند.

مردم روستای جکیگور از توابع شهرستان راسک که از مراکز مهم تجاری به دلیل واقع شدن در جاده‌ی ترانزیتی ایرانشهر به چابهار است، دست به اعتراض زدند. آن‌ها شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه ای سر دادند.

گفتنی است که موج جدید اعتراضات در حالی شکل گرفته که رژیم با گسیل نیروهای سرکوب از دیگر نقاط کشور و اعلام آماده باش به کلیه‌ی‌ نیروهای نظامی و امنیتی فضای بلوچستان را بیش از پیش ملیتاریزه کرده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*