تصاویری از پلاکاردهای معترضان در شهر راسک

به گزارش رسانک، امروز جمعه ٢ تیر ماه ١۴٠٢، مردم معترض به جمهوری اسلامی با در دست داشتن پلاکارهایی خواستار مجازات عاملان و آمران جنایت جمعه های خونین زاهدان و خاش شدند.

آنها با زبان های بلوچی و فارسی بر روی پلاکارها نوشته اند: “بلوچ يا مريت يا وتي هكا گريت” (بلوچ یا می‌میرد و یا حق خودش را می‌گیرد)، “مرگ بر قاتلين”، “قاتل اعدام بايد گردد” و…

اعتراضات مردم راسک در پاسخ به فراخوان‌های فعّالین حقوق بشر داخل بلوچستان
مردم راسک امروز ۲ تیرماه ۱۴۰۲ در ادامه‌ی خیزش انقلابی “زن، زندگی، آزادی”، جنبش دادخواهی خون شهدای زاهدان و خاش و در پاسخ به فراخوان‌های فعّالین حقوق بشر در داخل بلوچستان اقدام به برگزاری تظاهرات اعتراضی نمودند. گزارش‌های رسیده حاکی از یورش نیروهای سرکوب به مسجد جامع و محوطه‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی راسک بدون ارائه‌ی حکم قضایی و دفاع مردم از خود با سنگ است. همچنین مردم راسک با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار مجازات عاملان و آمران جنایت “جمعه‌های خونین زاهدان و خاش” شدند. آن‌ها در پلاکاردهای خود به زبان‌های بلوچی و فارسی نوشته بودند که “بلۆچ یا مریت یا وتی هکّا گریت” (بلوچ یا می‌میرد یا حق خودش را می‌گیرد)، “مرگ بر قاتلین”، “قاتل باید اعدام گردد”. برخی گزارش‌ها حاکی از بازداشت مولوی نذیر بخشی زهی، ناظم تعلیمات حوزه‌ی علمیه‌ی راسک است.
موج جدید اعتراضات در حالی شکل گرفته است که پس از پیام روز سه شنبه مولوی عبدالغفار نقشبندی مبنی بر دعوت مردم بلوچستان و دیگر نقاط ایران جهت شرکت در اعتراضات خیابانی و همبستگی با مردم بلوچستان، جو امنیتی در چند روز گذشته به شدت تشدید شده است و رژیم با گسیل نیروهای سرکوب از دیگر نقاط کشور و اعلام آماده باش به کلیه‌ی‌ نیروهای نظامی و امنیتی فضای بلوچستان را بیش از پیش ملیتاریزه کرده است. از دو شب گذشته اینترنت در بلوچستان دچار اختلال شده و امروز در بیشتر نقاط قطع است.
مولوی نقشبندی طی یک توییت اعلام نموده است: “نیروهای سرکوبگر رژیم با یورش به مسجد جامع و حوزه‌ی علمیه‌ی راسک در تلاش برای بازداشت پدرم مولوی فتحی محمد نقشبندی هستند”. وی از جوانان شهرستان سرباز خواسته است راه‌های مواصلاتی راسک را مسدود نمایند.

لازم به ذکر است که فضای امنیتی شهرهای مختلف خصوصا زاهدان، سراوان، خاش و راسک به شدت تشدید شده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*