امام جمعه خاش: اگر پادرمیانی سران طوایف بلوچ نبود هزاران نفر در گروگانگیری حکومتی مادر بهمن کشته می‌شدند

رسانک/ روز جمعه ٢٩ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، مولوی محمدعثمان قلندرزهی، امام جمعه شهرستان واش (خاش)، در خصوص بازداشت مادر “بهمن نارویی” که منجر به درگیری و گروگان گیری در ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، در شهر خاش شده بود، گفت: «چگونه قاضی جمهوری اسلامی حکم می دهد که بروید مادر این نفر «بهمن بلوچ (نارویی)» را بیاورید؟ این قاضی در کدام دارالقضا و دارالتحکیم درس خوانده است؟

مولوی محمدعثمان از روند اعمال دستورهای فراقانونی بعضی از قضات به شدت انتقاد کرده و خواستار توقف اعدام ها، تبعیض های ملی و مذهبی و بررسی دقیق جرم ها در دادگاه ها شده است.

امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش با اشاره به واقعه گروگانگیری شهرستان خاش آن را نتیجه «بی تدبیری و اعمال دستورهای فرا قانونی» یک قاضی بی تدبیر دانست و گفت: در موضوع گروگان گیری که در شهرستان خاش اتفاق افتاد لازم است به این موضوع بپردازیم تا همه مردم و مسئولین بدانند که در کشور باید قانون حاکم باشد و همه ما تابع قانون و اسلام باشیم. اگر مجرمی دستگیر شد به این نکته توجه داشته باشیم که آیا جرمش به اثبات رسیده یا خیر؟ آیا این اتهامات واقعی هستند یا از طریق گزارشگران بیمار و هدف دار غیر واقعی پرونده سازی شده اند؟

وی ادامه داد: وقتی این قاضی دستور غیرقانونی و غیرانسانی از راه فراقانونی انجام داده است پس مسلما پاسخی غیرقانونی و غیرشرعی را دریافت می‌کند که همسر و متعلقینش به گروگان گرفته می شوند.
هرکس هر کاری را انجام میدهد انتظار پاسخش را نیز داشته باشد.
وقتی تو مادرش را غیرقانونی گروگان گرفتی او هم غیرت دارد و جواب تو را خواهد داد.

چگونه یک قاضی به عنوان امین و حافظ مال و آبروی مردم چنین دستور غیرقانونی و غیرشرعی می‌دهد، آنهم به یک مادر بلوچ حکم دستگیری می‌دهد. آیا این مادر باید به جرم فرزند مجازات بشود؟

مولوی قلندرزهی افزود: این جریانی که در خاش اتفاق افتاد، اگر پادرمیانی مردم بلوچ نبود هزاران نفر به خاک و خون کشیده می شدند و از بی تدبیری و نادانی یک قاضی می‌خواستند یک شهرستان را به خاک و خون بکشند.
به این خاطر است که  می گوییم جلوی افرادی که دستورات فراقانونی می‌دهند را بگیرید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر اعدامی های اخیر از ملت بلوچ بوده‌اند آن را نتیجه «تبعیض قومی و مذهبی» دانسته و افزود: اکثر گزارشات واصله به قضات و اتهامات غیرواقعی و ساختگی هستند و افرادی برای پیشبرد اهداف قومی و مذهبی خود گزارشات کذبی به قضات ارائه می دهند. 

مولوی محمدعثمان در پایان خطبه های نماز جمعه با انتقاد از «عدم رسیدگی به مجروحین و خانواده های شهدای ١٣ آبان خاش» خواهان محقق شدن وعده های که از جانب مسئولین داده شده و دلجویی از خانواده شهدا شد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*