مولوی عبدالحمید: این اعدام‌ها بر خلاف قوانین بین‌المللی بین‌المللی هستند/ اعدام ها را متوقف کنید

به گزارش رسانک، امروز جمعه ١۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه زاهدان در مراسم نماز جمعه این شهر، از اعدام دست‌کم بیست و دو بلوچ در زندان‌های مختلف کشور در این هفته ابراز تأسف کرد و آن را «مغایر با اسلام و قوانین بین‌المللی» دانسته و خواستار توقف این اعدام‌ها شد.

مولوی عبدالحمید گفت: این روزها خبرهایی است که تعداد زیادی، بیست نفر و یا بیشتر، از مردم بلوچ را به جرم مواد مخدر اعدام کرده‌اند. بسیار جای تعجب است که در شهرهای مختلف در طول یک هفته این تعداد افراد اعدام می‌شوند که زن و بچه دارند. چه کسی بچه‌های اینها را سرپرستی می‌کند؟ آیا حکومت‌ها نسبت به یتیم‌ها و زنان بی‌سرپرست مسئولیتی ندارند؟ این اعدامی‌ها پدر و مادر و خانواده و فامیل دارند؛ چه داغ و دردی برای آنها ایجاد می‌شود. با این اعدام‌ها چه اندازه دشمنی در بین خانواده‌ها ایجاد شده و مخالف درست می‌شود.

وی به بیکاری و مشکلات اقتصادی در بلوچستان اشاره کرد و گفت: ما در بلوچستان زندگی می‌کنیم که بسیار محروم است و در دامنۀ کویر لوت قرار دارد و شغل نیست. آیا حاکمیت و دولت‌ها در اینجا کارگاه و کارخانه احداث کرده‌اند و یا معادن را فعال کرده‌اند و یا از پتانسیل‌های دریا و مرزها استفاده کرده‌اند؟ حکومت در کدام قسمت شغل ایجاد کرده‌ است که الان مردم را اعدام می‌کند؟! مردم بیکارند. مواد مخدر ضررهای سنگینی دارد و یکی از موادهای خطرناک است. اما آیا شما برای مردم شغل ایجاد کرده‌اید؟ می‌دانید که بخش بزرگی از این مردم از گرسنگی دنبال این کار رفته‌اند؟ ما نام داریم که بعضی به‌خاطر پانصدهزار تومان و یک میلیون تومان رفته‌اند و کشته شده‌اند.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: بلوچستان بیشترین جمعیت جوان را دارد؛ این جوانان بیکار هستند و تحصیلات هم ندارند. آیا شما زمینۀ تحصیل و آموزش اینها را آن‌طور که باید فراهم کرده‌اید؟
متاسفانه هنر ما در اعدام است. این هنر نیست. قوانین اعدام و بسیاری از قوانین جزایی کشور که به تصویب مجلس هم رسیده‌اند نه با سیرۀ رسول اکرم و سیرۀ حضرت علی مطابقت دارند و نه با شریعت اسلامی و فقه اسلامی و نه با قوانین بین‌المللی.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*