تخریب راه، قطع آب و تخریب اراضی کشاورزی روستای “مِیشود” نیکشهر توسط راه آهن

رسانک/ راه آهن چابهار به مشهد در محدوده دهستان مهبان شهرستان گِه (نیکشهر) از صد متری روستای “میشود” عبور می کند. مردمان محروم این روستا انتظار داشتند تمامی مشکلات زیرساختی آنها در حوزه آب، راه، ورزشی بعد از سالها حل شود اما حالا برعکس همه این انتظارات برای مردم، توسط راه آهن رخ داده است.

روستای میشود با ۵٢ خانوار و جمعیت ١۵٩ نفر در پانزده کیلومتری روستای مهبان، مرکز دهستان مهبان و ۶۴ کیلومتری شهر گِه واقع شده و از روستاهای محروم استان بلوچستان است که درد و رنج مردم این روستا در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته شده بطوریکه از هفت سال پیش تاکنون و از وقتی مسیر ساخت ریل در نزدیکی روستای میشود آغاز شده، مشکلات چند برابر شده و هم اینک با خاکریزی لوله آب روستا که از چشمه بالادست روستا مهار شده و به صورت ثقلی به منبع آب هدایت می شود، زیر خاک رفته و چندین نقطه لوله ترکیده است.

عضو شورای این روستا می‌گوید، راه آهن بصورت رایگان از آب، معدن، خاک، ماسه، کارگر با مزد کم و ارزان و صدها موارد دیگر بهره می برد ولی درباره کاری که خودش آن را خراب کرده و باعث ضرر و زیان مردم می شود، می گوید از این ارگان و آن ارگان نامه بیاورید و به نوعی از نجابت و آرامی و عدم مطالبه گری مردم سوءاستفاده می کند.

عضو شورای روستای میشود گفت: ساخت کتابخانه، تحویل ماسه و بلوک به اهالی روستا برای بهسازی و نوسازی خانه های خشتی گلی، تسطیح، زیرسازی، فنس کشی، ساخت سکوی تماشاگران زمین چمن مصنوعی، بازگشایی راه دسترسی به اراضی کشاورزی بطول پانصد متر، جبران و پرداخت ضرر و زیان اراضی کشاورزی، خرید و تحویل ششصد متر لوله برای نوسازی لوله آب روستا، تحویل بیل مکانیکی برای تکمیل طرح آبرسانی روستا بمدت دو روز از جمله درخواست‌های مردم از شرکت راه آهن است.

وی افزود: فاصله روستای میشود تا جاده اصلی یعنی حدفاصل روستاهای اورنگ و مته سِنگ چهار کیلومتر است که مردم روستای میشود ٣٨ سال چشم انتظار راه آسفالته هستند و پیگیری شورای اسلامی روستای میشود با نوشتن نهصد نامه و صورتجلسه راه به جایی نبرده و همچنان در انتظار بهره مندی از آسفالت هستند.

عبور راه آهن در برخی نقاط سبب شده تا زمین ها و اراضی کشاورزی تخریب و مسیر دسترسی مردم به اراضی کشاورزی و نقاط سکونتی و تردد قطع شود چرا که راه آهن حاضر نیست در حد سیصد تا پانصد متر مسیر راه را بازگشایی کند و جوابی به مردم بدهد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*