برگزاری تجمع در اعتراض به تایید حکم اعدام “حبیب چعب” همزمان در سوئد و آلمان

به گزارش رسانک، روز جمعه ٢۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ ، در اعتراض به صدور و تأیید حکم اعدام زندانی ربوده شده عرب احوازی «حبیب چعب»، فعالان سیاسی و حقوق بشری ملت‌های مختلف جغرافیای ایران همزمان در شهرهای استکهلم سوئد و هامبورگ آلمان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در این تجمعات نمایندگان ملت‌های بلوچ، کورد، تورک، عرب و مبارزان چپ با قرائت بیانیه، تأیید حکم اعدام حبیب چعب توسط دیوان عالی ایران را محکوم کرده و خواستار لغو این حکم ناعادلانه‌ برای این زندانی سیاسی عرب احوازی شدند.

مراحل دادرسی پرونده حبیب چعب (اسیود)، با نقض فاحش قوانین بین‌المللی حقوقی از جمله «اصل برائت متهم»، «عدم اعتراف اجباری علیه خود»، «حق اختیار سکوت» و «حق داشتن وکیل انتخابی» همراه بوده است.

بنا بر بیانیه سازمان عفوبین الملل در مراحل صدور و تأیید حکم، نشانه‌های روشنی از قرار گرفتن حبیب چعب تحت و سایر بدرفتاری‌ها وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران در روند این محاکمه الگویی از نقض سیستماتیک حقوق عادلانه از زمان دستگیری و در طول دادرسی و رسیدگی های تجدیدنظر، به ثبت رسانده است.

شرکت کنندگان در این تجمعات همچنین حکم اعدام ۶ شهروند کورد را که بامداد روز جمعه در زندان ارومیه اجرا شد، بشدت محکوم کرده و شعارهایی علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران سر دادند.

لازم به ذکر است که تجمع شهر استکهلم در مقابل وزارت امور خارجه سوئد و در شهر هامبورگ مقابل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*