پارلمان پاکستان رای عدم اعتماد به دولت “عمران‌خان” را کنار گذاشت

به گزارش رسانک، امروز یکشنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱، قاسم خان سوری، معاون رئیس پارلمان ملی پاکستان، برگزاری جلسه رای عدم اعتماد به دولت عمران‌خان را رد کرد و آن را خلاف اصل ۵ قانون اساسی خواند.

پارلمان پاکستان اعلام کرده که دلیل این امر “دخالت خارجی” بوده است.

نخست‌وزیر پاکستان قرار بود امروز با رای عدم اعتماد در پارلمان مواجه شود، زیرا اپوزیسیون دولت اعلام کرده بود که تعداد لازم برای سرنگونی دولت عمران خان را در اختیار دارد.

با این حال خبرهایی منتشر شده که آقای خان درخواست انحلال پارلمان پاکستان را به رئیس جمهور این کشور ارائه کرده است.

دولت آقای خان در پی خارج شدن تعدادی از متحدان سیاسی‌اش از ائتلاف تحت رهبری وی، با رای عدم اعتماد در پارلمان مواجه شده بود.

گفته می شود که افزایش شدید هزینه‌های زندگی باعث نارضایتی گسترده  مردم شده است، اما برکناری احتمالی عمران خان، بیشتر نتیجه درگیری آقای خان با فرماندهان ارشد ارتش پاکستان است.

عمران خان ۶۹ ساله با انتقادهای فزاینده ای از عملکردش از جمله مدیریت اقتصادی‌اش مواجه است و اکثریت خود را در پارلمان روز چهارشنبه هفته گذشته و با خروج یکی از متحدان اصلی ائتلاف از دست داد.

گفتنی است که در پاکستان قدرت اول، ارتش میباشد و دولت های روی کار آمده نیز مجبور به تبعیت از آن هستند. ارتش پاکستان در سال‌های اخیر ده ها هزار شهروند بلوچ را در میان سکوت مجامع بین‌المللی و حقوق بشری جهان، با خشونت آمیزترین شکل ممکن کشته و ناپديد سازی قهری کرده است. 

این کشور همچون ایران یکی از مراکز اصلی بی ثبات کننده، پرورش و صدور تروریست به کشورهای منطقه میباشد. 

لازم به ذکر است که بر اساس قانون اساسی پاکستان نخست وزیر باید اکثریت مجلس شورای ملی که ۳۴۲ نماینده دارد را در اختیار داشته باشد.

یک نامزد به رای اکثریت ۱۷۲ قانون‌گذار یا بیشتر نیاز دارد تا به عنوان نخست وزیر انتخاب شود. همین تعداد رای هم برای رای عدم اعتماد به او و کابینه اش لازم است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*