حمایت مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از طالبان/ خودزنی اهل سنت بلوچستان با حمایت از یک گروه تروریستی

به گزارش رسانک، روز جمعه، ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۰، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه شهر دُزاپ در نماز جمعه امروز این شهر گفت که طالبان جزو واقعیت‌های افغانستان است و “طالبان دارای ریشۀ مردمی هستند. پیشروی‌های گسترده و سریع طالبان که بخش‌های زیادی از افغانستان را به تصرف خودشان درآورده‌اند بیانگر این است که این حرکت ریشۀ مردمی دارد و از نصرت خدا و حمایت‌های مردمی برخوردار است.”

به گفته مولوی عبدالحمید “طالبان فعلی مانند طالبان سابق نیستند، بلکه از خودشان ظرفیت نشان داده‌اند؛ چنان‌که به گفتۀ خودشان عفو عمومی اعلام کرده و گفته‌اند با کسانی که با آنها جنگیده‌اند هم کار ندارند و دنبال قتل و کشتار و بی‌رحمی نیستند، بلکه می‌گویند دنبال مبارزه با فساد و اجرای عدالت هستند.”

پیش از امام جمعه دُزاپ برخی مقامات رسمی ایران هم به حمایت علنی از طالبان پرداخته بودند که نمونه بارز آن روزنامه کیهان وابسته به علی خامنه‌ای بود.

اما آنچه که مشهود است، برنده این جنگ، رژیم جمهوری اسلامی ایران است.
در میان حمایت های بسیاری از روحانیون اهل سنت از گروه تروریستی طالبان، وجهه اجتماعی این روحانیون در میان مردم به شدت نزول پیدا کرده و از سوی دیگر ضعیف شدن قشر مذهبی در بلوچستان به حاکمیت کمک می کند تا برنامه های حذف روحانیون اهل سنت را راحت‌تر انجام دهد.

از جمله برنامه های رژيم جمهوری اسلامی ایران تسلط یافتن بر مدارس دینی اهل سنت میباشد که تاکنون با مخالفت روحانیون، راه به جایی نبرده است اما دلیل بزرگتر این پیروزی روحانیون، حمایت مردم از آنها بوده است.

بنابراین چنانچه روحانیون اهل سنت بلوچستان همچنان از تروریست ها حمایت کنند، مطمئنا حذف کردن آنها، در میان نبود پایگاه و وجهه اجتماعی بین مردم، توسط رژیم آسان تر خواهد بود.

1 Comment

  1. حمایت از تروریسم در کشور دیگر نشان میدهد که اینان نیز بالقوه تروریست هستند ولی برای بالفعل کردن اندیشه ی خود هنوز مجال نیافته اند

1 Trackback / Pingback

  1. generic tadalafil 40 mg

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*