وضعیت “نگران‌کننده” قطعی اینترنت در بلوچستان

به گزارش رسانک به نقل از دویچه وله فارسی گزارش‌ها حاکی از قطع گسترده اینترنت در سیستان و بلوچستان است. 

شماری از فعالان و نهادهای مرتبط به آزادی اینترنت نسبت به قطعی اینترنت هشدار می‌دهند. فعالان بلوچ نیز نگران بالا گرفتن خشونت‌ها در شرایط خاموشی اینترنت هستند.

بر اساس گزارش‌های فعالان بلوچ، اینترنت هم‌اکنون به طور گسترده‌ای در سراسر سیستان و بلوچستان قطع است. کمپین فعالین بلوچ، امروز ۷ اسفندماه (۲۵ فوریه) گزارش داد که “در سومین روز از اعتصابات و اعتراضات گسترده مردمی در سراسر استان، گزارش‌ها از قطعی گسترده اینترنت در بلوچستان حکایت دارد”.

فرزین کدخدایی، فعال بلوچ ساکن آلمان، در گفت‌وگو با دویچه وله فارسی این خبر را تایید کرده است. او می‌گوید نگرانی این وجود دارد که با وجود خاموشی اینترنت در بلوچستان و نبود امکان اطلاع‌رسانی “حمام خون به راه بیفتد”.

روز دوشنبه ۴ اسفند (۲۲ فوریه) قبل از آغاز اختلال در اینترنت خبرها و ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شد که از درگیری و کشته شدن گروهی از سوخت‌بران در منطقه مرزی شهرستان سراوان حکایت داشتند. این سوخت‌بران در مناطق مرزی آسکان شهرستان سراوان هدف تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفتند. به گفته فعالان بلوچ دست‌کم ۱۰ سوخت‌بر در سراوان توسط سپاه پاسداران کشته و پنج نفر زخمی شدند.

به گفته فرزین کدخدایی “در چند منطقه مانند نیکشهر و کنارک اینترنت‌های خانگی با سرعت بسیار پایینی وصل است”.

شماری از کاربران و فعالان حقوق دیجیتال نیز این اخبار را تایید کرده‌اند. امیر رشیدی، فعال حقوق دیجیتال ساکن نیویورک، به دویچه وله فارسی می‌گوید: «قطعی اینترنت دیروز چهارشنبه از حدود ساعت ۹ شب به وقت محلی شروع شد. اینترنت موبایل کاملا قطع است ولی اینترنت ثابت وصل است و مشکلی ندارد.»

او در ادامه توضیح می‌دهد که “این منطقه کمترین میزان دسترسی خانگی به اینترنت را دارد و حدود ۷۰ درصد با موبایل به اینترنت وصل هستند”. 

به گفته او قطعی اینترنت موبایل در این شرایط به معنی قطعی دسترسی مردم به اینترنت است.

رشیدی نسبت به احتمال گسترده‌تر شدن قطعی اینترنت در ایران ابراز نگرانی می‌کند. ایران پیش از این یک بار قطعی سراسری اینترنت را در سال ۱۳۹۸ در پی اعتراضات سراسری ماه آبان تجربه کرده است. در آن زمان قطعی اینترنت در ۲۵ آبان آغاز شد و حداقل تا ۳ آذر ادامه داشت. 

طبق گزارش نت بلاکس، میزان دسترسی اینترنت در ایران در اوج قطعی‌ها به چهار درصد کاهش یافته‌ بود.

سازمان حقوق بشری آرتیکل ۱۹ امروز پنجشنبه ۷ اسفند (۲۵ فوریه) در توییتر وضعیت اختلال در شبکه اینترنت و قطعی اینترنت موبایل در سیستان و بلوچستان را بسیار نگران‌کننده خوانده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*