‍ پیروزی مدافعان هلیل رود در مناظره با حامیان پروژه انتقال آب هلیل رود

رسانک/ در حالی که استانداری کرمان و آب منطقه ای کرمان مخالفین طرح انتقال آب را متهم به اظهار نظرهای غیرکارشناسی و احساسی میکردند مدافعین هلیل رود و جازموریان از طریق انجمن علمی حقوق دانشگاه شهید باهنر اقدام به برگزاری نشست علمی برای بیان نظرات موافقین و مخالفان با موضوع “حیات یک تمدن ،از هلیل رود تا جازموریان” کردند.

در این جلسه از طرف کمپین هلیل رود دکتر درویش رئیس کمیته محیط زیست یونسکو به این نشست معرفی شده بود. 

استاندار کرمان علیرغم اینکه از ایشان دعوت شده بود از حضور در جلسه خودداری کرد و مدیر عامل آب منطقه ای کرمان نیز به جای خود مهندس رضایی از چهره های قدیمی آب منطقه ای را به این نشست فرستاد.

در ابتدای این جلسه محمد عارفی وکیل به شرح وضعیت حقوقی پرونده انتقال آب هلیل رود پرداخت و سپس مهندس درویش به بررسی علمی انتقال آب از هلیل رود به کرمان پرداخت. 

درویش گفت: کرمان نیازمند مرمت لوله های فرسوده شبکه آب است که هدر رفت فراوانی دارد نه انتقال آب و اگر برای مرمت سیستم فرسوده شبکه اب رسانی پول نیست چرا پروژه انتقال آب اجرا می شود؟ چرا از عواقب طرح های انتقال آب که دوستی خاله خرسه است درس عبرت نمی گیریم؟ 

مدیرکل پیشین مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست ایران بیان کرد: جازموریان در یک خیانت نابخشودنی در شمار تالاب های ثبت شده هم قرار داده نشده تا راحت بتوانیم بخوریمش. این تالاب می توانست تفاوت دمای شب و روز را کاهش دهد و نیاز اقلام زراعی را در مناطق اطرافش برطرف کند. جمعیت بزرگی از پرندگان را به سمت خود هدایت کند و این پرندگان می توانستند حمله ملخ ها را مهار کنند فضله هایشان خاک را حاصلخیز و صنعت صیادی را در منطقه تشدید کنند اما ما همه چیز را از دست دادیم و به جایش یک چشمه ی بزرگ تولید گرد و خاک درست کردیم.

این فعال محیط زیست تاکید کرد که شما پهناورترین و زیباترین کویر دنیا یعنی لوت را دارید، سیرچ را دارید چرا از این جلوه ها استفاده نمی کنید و هلیل را به سمت توسعه ناپایدار هدایت می کنید و اگر این کار را نکنید مردم کهنوج، حاشیه جازموریان، جیرپت، سیرجان و …می توانند در کنار هم راحت زندگی کنند.

رضایی در نظری قابل تامل گفت این پروژه مجوز محیط زیستی دارد و درباره تسویه فاضلاب  شهر کرمان ما منع شرعی داریم که هر دو گفته او با اعتراض حضار روبرو شد یکی از حضار اعلام کرد که هیچ پیوست محیط زیستی طرح مذکور ندارد و بازیافت و تسویه آب مشکل شرعی ندارد که رضایی اعلام کرد من در این جمع یک نفره و تنها هستم و شما همه با هم هستید. 

رضایی به جای جواب دادن به سوالاتی مانند چرا در کویر صنایع آب بر مجوز داده اید یا چرا برای بازگرادانی آب اقدامی نکرده اید به بررسی تاریخچه سدسازی در استان اشاره کرد و گفت: هیچ جای کشور چنین کاری نشده و در حیطه اختیارات شرکت آب و فاضلاب استان است.

 در اواخر این نشست عدم پاسخگویی نماینده آب منطقه ای و پرداختن به بحث های غیر مرتبط با سوالات مطرح شده با واکنش تعدادی از حضار روبرو شد و باعث ایجاد حاشیه شد که با دخالت مجری برنامه و مسئولین فرهنگی دانشگاه  نشست به حالت عادی خود برگشت اما انچه که بر همگان ثابت شد هیچ توجیه علمی از طرف مدیران آب منطقه ای برای این پروژه مطرح نشد و برای افکار عمومی مشخص شد چه کسانی حرفهای غیرکارشناسی میزنند. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*