نتایج زیان بار آتش سوزی های سریالی در بلوچستان

رسانک/ در سال‌های اخیر آتش سوزی های سریالی در نخلستان ها و باغات بلوچستان، سیستماتیک و عمدی بودن آنها را بیش از پیش مطرح کرده است. آتش سوزی هایی که می توان گفت دست های پشت پرده ای در آن دخیل میباشند.

در همین راستا محمد بلوچزهی بخشدار شهر گِه معتقد است که تشديد آتش‌سوزی‌های سريالی اخير نخلستان‌ها و باغات موجود در بلوچستان طی امسال و سال‌های گذشته كه موجب نابودی ده‌ها هزار هكتار از نخلستان‌ها شده و بر اثر همين سهل‌انگاری ها و بی توجهی ها نسبت به محيط زيست و منابع طبيعی خسارات فراوان مالیِ جبران نشدنی برای نخل‌داران به همراه داشته را میتوان يكی از مهم‌ترين عوامل بروز پديده نوظهور ريزدگردها در بلوچستان و زوال جنگل‌ها، باغات و نخلستان‌ها دانست.

وی میگوید: گرچه مردم شمال بلوچستان یعنی منطقه سيستان كه ساليان متمادی است به دليل خشكسالی ، از بين رفتن پوشش گياهي، خشك شدن درياچه هامون و عدم توجه به حقابه هيرمند از سوی دولت افغانستان با معضل ريزگردها دست و پنجه نرم ميكنند ، اما در جنوب بلوچستان كمتر چنين پديده‌ای مسبوق به سابقه بوده ولی اكنون متاسفانه بيش از پيش مردم اين منطقه نيز با رنج ريزگردها مواجه و دست به گريبان هستند.

گفتنی است که از دلایل عمده درصد بالای این آتش سوزی ها نبود امکانات اطفا حریق در مناطق مختلف بلوچستان میباشد. در این راستا حاکمیت جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تدابیری جهت جلوگیری از نابودی نخلستان ها و باغات نیندیشیده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*