بحران آبی در منطقه رودبار زمین/ کشاورزان به بانک ها بدهکارند

به گزارش رسانک، رژیم جمهوری اسلامی ایران در حالی می خواهد آب را از سرشاخه های هلیل رود به شمال کرمان منتقل کنند که در برخی از شهرستان های جنوبی حتی آب برای آشامیدن ندارند و مردم مجبورند برای کارگری به دیگر مناطق استان و ایران مهاجرت کنند و حاشیه نشین شوند.

همچنین با کاهش آب سفره های زیرزمینی مشکل فرونشست زمین به وجود آمده است.

فرود رفعتی فعال محیط زیست در این باره گفت: تونل انتقال آب از جنوب استان به کرمان که از مدتی قبل مردم مخالف آن بودند این بار از سمت بافت، رابر و بردسیر دارند در حال راه‌اندازی است. صحبت‌های اخیر استاندار نیز درباره مکانیزه شدن کشاورزی در مناطق جنوبی استان هم برای توجیه همین انتقال آب بوده است.

براشت آب از هلیل رود و چاه‌ها جایگزین نمی‌شود و این برداشت‌ها باعث فرو نشست زمین می‌شود و کشاورزی در منطقه رودبار زمین کاملا از رونق می افتد.

مسئولان آینده بحرانی منطقه را نمی بینند و فقط به حال می اندیشند. قطعا وضعیت جازموریان بحرانی تر خواهد شد.

این کنشگر محیط زیست ادامه داد: بحران ریزگردها در استان چندین برابر خواهد شد و کلا منطقه جنوب کشور و حتی مرکز یعنی خود کرمان و یزد را هم در بر می گیرد و دودش به چشم همگان می رود.

وی گفت: هم اکنون زه‌آبی وجود ندارد و آب های زیر زمینی کاهش یافته اند. آب رودخانه هلیل رود نیز مانند گذشته جاری نیست پس مردم مجبورند چاه حفر کنند آن هم در منطقه‌ای که اقتصادش بر پایه کشاورزی است و زندگی‌شان از این راه می‌گذرد. ولی عامل اصلی این همه مشکلات را که سد سازی است را استاندار کرمان در نظر نمی گیرد.

اگر هورالعظیم در الاحواز هم اکنون بحرانی شده، جازموریان سی سال پیش شاهد این اتفاق بود ولی چون رسانه ای نداشتند جایی تیتر یک روزنامه ها نشد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*