حضور نماینده گروه حقوق بشر بلوچستان در کنفرانس یک روزه شورای حقوق بشر بلوچستان

به گزارش رسانک به نقل از گروه حقوق بشر بلوچستان(BHRG) ، روز شنبه ۷ آگوست ۲۰۲۱، کنفرانس یک روزه که توسط شورای حقوق بشر بلوچ در لندن برگزار شد.

این کنفرانس در سه پنل و با موضوعیت های “طالبانیزه شدن افغانستان و تاثیر آن بر ملل تحت ستم منطقه”، رونمایی از کتاب “حق تعیین سرنوشت تحت قوانین و سیاست های بین المللی از حسن همدم و وضعیت حقوق بشر در بلوچستان ادامه یافت.

عبدالقیوم بیجاد، در جلسه سوم به نمایندگی از” گروه حقوق بشر بلوچستان” در مورد نقض حقوق بشر در غرب بلوچستان به ایراد سخنرانی پرداخت.

نماینده گروه حقوق بشر بلوچستان سخنان خود را در سه بخش “برنامه‌های بلندمدت ایران برای تغییر بافت جمعیتی بلوچستان”، “نقض حقوق بشر در قالب اعدام و تیراندازی های فراقانونی نیروهای امنیتی و نظامی” و “مورد استفاده قرار گرفتن مذهب به عنوان ابزار سیاسی” بیان کرد.

عبدالقیوم بیجاد در این کنفرانس گفت: “تغییر بافت جمعیتی از سیاست های اصلی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در بلوچستان میباشد.

دیده‌بان حقوق بشر این حقیقت را مستند کرده است که مناطق پر جمعیت بلوچستان به طور سیستماتیک توسط رژیم های حاکم در طول چند دهه اخیر بخاطر بوجود آوردن عدم تعادل جمعیتی تقسیم شده است.

در فوریه ۲۰۱۷ دولت حسن روحانی طرح جدیدی را جهت به حاشیه راندن و تبدیل مردم بلوچ به اقلیت در سرزمین مادریشان با اسکان دو میلیون مهاجر غیر بلوچ در سواحل مکران (بلوچستان) اعلام کرد.

دلیل دیگری که رژیم تغییر بافت جمعیتی را سرعت بخشیده قراردادی است به ارزش ۴۰۰ملیارد که با چین نهایی کرده و بخش بزرگی از سرمایه گذاری در سواحل بلوچستان مانند جاشک و چهبار خواهد بود، فرصت های سرمایه گذاری برای رژیم و نیروهای نظامی و کنترل امنیت سایبری برای چین در سواحل بلوچستان بهمراه خواهد داشت.

نزدیک شدن ایران با چین باعث افزایش نقض موارد حقوق بشر در بلوچستان شده بطوریکه بین دسامبر ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ بیش بیست بلوچ اعدام شده اند.

بیش از ۶۰ درصد جوانان بلوچ بیکار هستند و برای یافتن درآمد اندکی مجبور به کار خطرناک حمل سوخت در منطقه مرزی ایران و پاکستان شده اند، اما نیروهای امنیتی ایران و سپاه پاسداران انقلاب برای کشتن آن‌ها دریغ نمیکنند.

در۲۲ فوریه سال ۲۰۲۱، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک گذرگاه مرزی بین ایران و پاکستان به طور مستقیم به سوی سوختبران بلوچ آتش گشودند که دستکم ده نفر از آنها کشته شدند.

این کشتار غیرنظامیان غیر مسلح باعث خشم مردم بلوچ و منجر به تظاهرات در مناطق بلوچستان شد، در این تظاهرات طبق گفته کمیسر عالی سازمان ملل متحد در کل۲۳ نفر کشته شدند.

مذهب به عنوان ابزار سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جنبه دیگر سیاست‌های ایران در بلوچستان حمایت از گروه‌های فرقه‌ای و اسلام سیاسی است.

بلوچ به عنوان یک ملت سکولار در حال مبارزه و مقاومت در برابر اسلام سیاسی به شکل بنیادگرایی شیعه و سنی در منطقه است.

به تازگی مشخص شده‌است که ایران از زمان اتمام دولت طالبان در سال ۲۰۰۱ از طالبان و القاعده حمایت کرده‌است.

آن‌ها همچنین تلاش می کنند تا فرهنگ لیبرال و سکولار بلوچ را که براساس تفکر مذهبی میانه‌رو است را به یک نسخه افراطی از اسلام سیاسی ساختگی خود تبدیل کنند.

موقعیت ژئوپلیتیک بلوچستان امکان دسترسی به دریا را فراهم می‌آورد، چیزی که گروه‌های افراط‌گرا به آن نیاز دارند.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*