چهبار (چابهار): به نام بلوچستان، به کام افغانستان در پی پروژه واگذاری کامل چابهار به طالبان, هند و چین امروز یکشنبه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۲، هیات اقتصادی افغانستان به منطقه آزاد تجاری چابهار سفر کرد.

هیات اقتصادی و فنی طالبان برای بازدید از ظرفیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بندر و منطقه آزاد چابهار وارد این منطقه شدند و قرار است کلنگ‌زنی چند پروژه مسکونی، تجاری و هتلینگ در این سفر انجام شود.

حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان این هیئت را همراهی می کند. حفیظ الله سلطانی مدیرعامل شرکت ستارگان مهاجر خراسان و جمعی از فعالان اقتصادی افغانستانی از شهر مشهد نیز این هیات را همراهی می‌کند. اعضای این هیات شامل نمایندگان وزارت‌های صنعت و تجارت، ترانسپورت و هوانوردی، دارایی و امور خارجه و همچنین معاونت اقتصادی نخست‌وزیری هیات حاکمه طالبان است.

بر اساس این گزارش، عملیات اجرایی پروژه ها با میزان سرمایه‌گذاری ٣۵ میلیون دلار از جمله بزرگترین و مرتفع‌ترین برج جنوب شرق به همت گروه سرمایه‌گذاری ستارگان خراسان مهاجر از کشور افغانستان، امروز رسما آغاز شد.
 
مردم بلوچستان و بومی های چابهار هیچگونه مشارکتی در این پروژه های آخوندها و طالبان ندارند و کاملا به حاشیه رانده شده اند. این بخشی از طرح توسعه سواحل مکران است که در آن مهاجرت حداقل دو و نیم میلیون نفر (از جمله افغانها) به سواحل مکران در نظر گرفته شده است. باید به این نوع طرح های بلوچ زدایی اعتراض کرد. زیرا افغانستان حتی حاضر نیست قطره ای آب از حقابه هامون در شمال بلوچستان را بدهد.
 
مهمترین قدم برای اعتراض به تبعیض و ظلم و جنایات رژیم و همذات پنداری آن با طالبان تحریم کامل انتخابات فرمایشی این هفته است. زیرا رای دادن هر بلوچ نه تنها تائید ظلم و ستم و تبعیض, بلکه انگشت خود را با خون بیگناهان جمعه های خونین زاهدان و خاش رنگین و ننگین کردن است.
 
عبدالستار دوشوکی
مرکز مطالعات بلوچستان

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*