مولوی عبدالحمید: همه مردم بلوچستان به استخراج معادن اعتراض دارند/ اگر در کوه تفتان گنجی وجود دارد باید برای مردم همین منطقه هزینه بشود

به گزارش رسانک، روز جمعه ۴ اسفند ماه ۱۴۰۲، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام‌ جمعه دزاپ (زاهدان) در بخشی از سخنانش به دغدغه‌ها و اعتراضات ملت بلوچ پیرامون استخراج معدن طلا از کوه تفتان اشاره کرد و گفت مردم همه بلوچستان به استخراج معادن اعتراض دارند.

مولوی عبدالحمید افزود: “کوه تفتان به‌ عنوان پیشانی سیستان‌ و بلوچستان شناخته می‌شود و گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه می‌آیند. کوه تفتان از بزرگترین منابع آبی استان به‌ شمار می‌رود که آب مناطق وسیعی را تامین می‌کند. مردم منطقۀ تفتان نیز انسان‌های بسیار خوب و زحمت‌کشی هستند که اکثرا به شغل کشاورزی و دامداری مشغولند.”

وی در ادامه گفت: “مردم تفتان اکنون به شدت ناراضی هستند و از مسئولان استان گلایه دارند که شرکت‌های گردن‌ کلفت برای استخراج معادن طلا به این مناطق آمده‌ اند و قصد دارند در حد بسیار وسیعی فعالیت کنند؛ شرکت‌هایی که معلوم نیست با توجه به شرایط رانت و رانت‌بازی در کشور، این سرمایه‌ها را کجا هزینه می‌کنند!

امام جمعه دزاپ اظهار داشت که مردم معتقدند فعالیت این معادن محیط زیست را آلوده می‌کند و زندگی مردم دچار اختلال شده و منجر به کوچ اجباری مردم خواهد شد.

مولوی عبدالحمید همچنین افزود: “این فقط خواستۀ مردم تفتان نیست، بلکه خواستۀ تمام مردم استان است که اگر در این منطقه خیری وجود دارد باید به همین مردمی که گرسنه هستند و برای این سرزمین کشته داده‌اند برسد. اگر در کوه تفتان گنجی وجود دارد باید برای مردم همین منطقه هزینه بشود. همچنین این استخراج نباید به محیط زیست ضربه بزند و آب‌های زیرزمینی را از بین ببرد و سبب کوچ مردم بشود.

وی تاکید کرد: باید این موضوع حل شده و رضایت مردم حاصل شود. درخواست بنده از مسئولین آن است تا زمانی که این مسائل و دغدغه‌ها حل نشده‌اند عملیات استخراج معدن را متوقف کنند.”

لازم به ذکر است که بدنبال استخراج یکی از بزرگترین معادن طلای منطقه، شهروندان بلوچ در سال های اخیر چندین بار تجمع اعتراضی کرده و مخالفت خود را با استخراج معدن طلای تفتان اعلام کرده‌اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*