چرا رژیم جمهوری اسلامی بر اساس تقویم مذهبی (هجری قمری) روز مرگ یزید را روز “سیستان و بلوچستان” در تقویم خود تصویب کرد؟ به گزارش رسانک، روز یکشنبه ٢٩ بهمن ماه ۱۴۰۲، شورای عالی انقلاب فرهنگی رژیم جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد مصطفی محامی، نماینده علی خامنه ای و علی سرگزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بلوچستان و همچنین مسئولین شیعه غیربومی و غیربلوچ با استفاده از تقویم هجری قمری, ۱۴ ربیع الاول را به نام «روز سیستان و بلوچستان» نامگذاری کرد.

این در حالی است که بر اساس همان مصوبه که توسط ابراهیم رئیسی، رئیس دولت ایران ابلاغ شد، بقیه مناسبت های تصویب شده بر اساس تقویم هجری شمسی هستند.

دکتر عبدالستار دوشوکی از مرکز مطالعات بلوچستان دلیل آن را توضیح می دهد که چرا بجای استفاده از مناسبت های ملی و فرهنگی بلوچ بعنوان روز بلوچستان, از روز ۱۴ ربیع الاول، روز به اصطلاح جشن شیعیان (روز سالمرگ یزید بن معاویه) استفاده شده که نمایانگر اوج توهین و دشمنی مسئولان جمهوری اسلامی با مردم بلوچ و اهل سنت است.

مسئولان غیربومی و متعصب شیعی با این اقدام می‌خواهند تا با دروغ و تحریف و کینه توزی, بلوچستان را با یزید منتسب و مرتبط جلوه دهد و سرکوب و کشتار و اعدام را توجیه کند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*