ده فوریه، سالگرد تولد زنی که الگوی مبارزان بلوچ شد

رسانک/ امروز ۱۰ فوریه سالگرد ولادت دختری به نام “کریمه بلوچ” است که حتی پس از شهادت نیز الگویی برای ملت بلوچ شده و همواره برای ملت بلوچ زنده و یاد او جاویدان است.

بانک “کریمه بلوچ” یکی از فعالان حقوق بشر و رئیس سابق سازمان دانشجویان شرق بلوچستان (BSO) بود که در ظهر ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹ در شهر تورنتو کانادا از خانه اش بیرون رفت و یک روز بعد جسد بی جان وی در همین شهر پیدا شد.

بانُک کریمه ۳۷ سال داشت و نخستین زن رئیس سازمان دانشجویان بلوچ در تاریخ هفتاد ساله این سازمان بود. او همچنین یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های سیاسی و اجتماعی سال‌های اخیر بلوچستان بود، تا حدی که در لیست صد زن تاثیرگذار بی بی سی قرار گرفت. مبارزی که با سخنرانی، در دست گرفتن تصاویر اقوام ناپدیده شده‌اش و حضور در راهپیمایی‌های عمدتا زنانه، به نقض حقوق شهروندان بلوچ در پاکستان اعتراض می‌کرد.

لطیف جوهر بلوچ یکی از دوستان نزدیک ایشان می گوید که در روز ۳۰ آذر ماه ۹۹ حوالی ساعت ۳ بعداز ظهر در کتابخانه دانشگاه مشغول مطالعه بودیم که بعد از آنجا به خانه رفتیم و کریمه بلوچ از خانه بیرون رفت و در روز بعد  به طور نامعلومی این فعال حقوق بشری شهید می شود و جسد بی جان وی بعد از تحقیقات پلیس به خانواده اش تحویل داده خواهد شد.

بانک کریمه بلوچ، کسی است که برای بیان حقایق و از بین بردن محدودیت ها و تبیعضات نژادپرستانه رژیم جمهوری اسلامی پاکستان نسبت به ملت بلوچ را با روشنگری و مطالبه گری بیان و در مقابل ظلم و جفا ایستادگی می کرد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*