مولوی عبدالحمید: امیدواریم دستگاه قضایی به حادثۀ جمعه خونین زاهدان «مستقل»، «بی‌طرفانه» و «عادلانه» رسیدگی کند

به گزارش رسانک، امروز سه‌شنبه ١٧ بهمن ماه ۱۴۰۲، مولوی عبدالحمید در مراسم ختم صحیح بخاری در بخشی از سخنان‌ خود از برگزاری دادگاه متهمان جمعه خونین زاهدان طی روزهای آینده خبر داد و گفت: خبر خوشحال‌کننده این است که دادگاه کسانی که حادثۀ جمعه خونین را به‌وجود آوردند و نمازگزاران را به ناحق به قتل رساندند، فردا برگزار می‌شود.

وی ادامه داد که معتقدیم کسانی که در زاهدان و خاش و در هر جایی از ایران مردم را به ناحق زده‌اند باید به پای میز عدالت کشانده شوند تا موجبات تسلی‌خاطر بازماندگان و مردم بلوچستان و ملت ایران فراهم شود.

مولوی عبدالحمید گفت: ما می‌دانیم در حادثۀ زاهدان کسانی که به سمت مردم تیراندازی کردند فقط از یک نهاد یا ارگان نبوده‌اند. لذا خواستۀ مردم آن است که این افراد متعلق به هر نهاد و ارگانی بوده‌اند، باید به‌عنوان مجرم محاکمه شوند.

وی تصریح کرد: دغدغۀ دیگری که مردم دارند این است که اکثریت قضات استقلال ندارند و تحت تاثیر بعضی ارگان‌ها و نهادها قرار دارند و ممکن است نتوانند بر اساس عدالت و انصاف حکم صادر کنند. لذا درخواست همۀ ما از قضات آن است عادلانه و بی‌طرفانه و بر اساس واقعیت‌ها قضاوت کنند. دستگاه قضایی در دنیا باید مستقل باشد و نباید تحت تاثیر هیچ نهاد و ارگانی قرار بگیرد. در فرهنگ اسلام و در قوانین جوامع پیشرفتۀ بشری قضات استقلال دارند، در ایران نیز خواستۀ همۀ مردم آن است که دستگاه قضایی استقلال خودش را داشته باشد.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفت: در احکام اسلامی معمولا سه نوع قتل وجود دارد؛ یکی «قتل خطا» است، مثل اکثر تصادفاتی که اتفاق می‌افتند یا اینکه شخصی اشتباهی و بدون قصد تیری را شلیک می‌کند که منجر به قتل انسان می‌شود. دوم «قتل شبه‌عمد» است؛ یعنی قتلی که در آن احتمال خطا و اشتباه هم وجود دارد. سوم و شدیدترین قتل «قتل عمد» است و حکم این قتل در تمام مذاهب اسلامی «قصاص» است. لذا اینکه ما گاهی اوقات درخصوص اعدام‌ها صحبتی می‌کنیم، منظورمان اجرای «قصاص» نیست، زیرا قصاص چیزی است که الله تعالی فرموده و حق است و اجرای آن ثواب هم دارد؛ البته به شرط آنکه قصاص بر اساس واقعیت بوده و ثابت بشود.

مولوی عبدالحمید تصریح کرد: اعتقاد مردم این است قتل‌هایی که در حوادث زاهدان و خاش صورت گرفته «قتل عمد» بوده و امیدواریم قضات بر اساس عدل و انصاف و شریعت و قانون حکم بدهند و هر چه قانون خدا و کشور است اجرا بشود. ما گفته‌ایم به قانون خدا و به حق و انصاف راضی می‌شویم. انتظار همه آن است که قضات تحت تاثیر هیچ فشار و سفارشی قرار نگیرند؛ نه طرف ظالم باشند و نه طرف مظلوم، بلکه حامی حق و عدالت باشند و بر اساس حق و انصاف قضاوت کنند.


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*