تهدید امامان جمعه اهل سنت توسط نماینده علی خامنه ای در بلوچستان

به گزارش رسانک، دفتر نمایندگی علی خامنه ای در بلوچستان و سیستان با ارسال تعهدنامه ای برای امامان جمعه اهل سنت، آنها را تهدید به عزل در صورت عدم امضای آن کرده است.

این نامه که برای امامان جمعه ارسال شده است، روحانیون اهل سنت را مجبور به اطاعت از دستورات نماینده خامنه ای در استان، مصطفی محامی می کند که اگر غیر آن باشد، امامان جمعه از سمت خود عزل خواهند شد.

همچنین در این نامه ذکر شده که امامان جمعه باید از خدمات جمهوری اسلامی در مراسمات نماز جمعه و دیگر مراسمات حکومتی تعریف و تمجید کنند و در تمام مراسم و همایش های حکومتی نیز شرکت داشته باشند.

این اقدام که روحانیون اهل سنت بلوچ را مجبور به انجام و تعهد آن می کنند، نه تنها نقض حقوق شهروندی بلکه نقض حقوق اهل سنت نیز است.

بر اساس این تعهدنامه، حق آزادی بیان و حق آزادی عقیده از علما و شهروندان اهل سنت توسط جمهوری اسلامی و نهاد نمایندگی رهبری سلب می شود.

حق آزادی بیان در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر قید شده است. از زمان تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۳۲۷، حق آزادی بیان در مجموعه‌ای از معاهدات بین‌المللی و منطقه‌ای نیز تضمین شده است.

در اصل ۲۳‌ قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز آمده، «تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.»

همچنین در اصل ۲۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مبحث آزادی بیان آمده است: «نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند، مگر آن که مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشند. تفصیل آن را قانون معین می‌کند.»



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*