بازداشت، ناپدیدسازی قهری و قتل چهار شهروند بلوچ توسط نیروهای امنیتی پاکستان/ اعتراضات گسترده در شرق بلوچستان

به گزارش رسانک، امروز یکشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۲، بدلیل قتل حکومتی چهار شهروند بلوچ بازداشت شده توسط نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی پاکستان، اعتراضات گسترده مردمی در شهر تربت واقع در شرق بلوچستان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، روز ٣ آذر ماه، نیروهای دپارتمان تروریسم پاکستان (سی تی دی) با انتقال جسد چهار شهروند بلوچ که در ماه‌های گذشته پس از یورش به منازلشان توسط نیروهای نظامی بازداشت شده بودند، مدعی شد که این افراد در درگیری با این نهاد کشته شده و از آنها مقادیری مهمات و مواد منفجره کشف شده است.

این در حالی است که این شهروندان هر کدام بطور جداگانه در نیمه های شب از منازل‌شان توسط ارتش پاکستان بازداشت شده و در این مدت از سوی نهادهای امنیتی در ناپديد سازی قهری به سر می برده‌اند.

هویت سه تن از این شهروندان، “بالاچ بلوچ” فرزند مولابخش (بازداشت ۶ شهریور ماه ۱۴۰۲)، “صیف بلوچ” فرزند امید (بازداشت ۴ تیر ماه ۱۴۰۲) و “شکور بلوچ” فرزند نورجان محرز گشته است. تاکنون هویت نفر چهارم بدلیل شکنجه ها و آسیبی که دیده، مشخص نشده است.

در همین راستا، خانواده بالاچ بلوچ با انتقال جسد فرزندشان مقابل میدان شهید فدا بلوچ واقع در شهر تربت اقدام به تجمع کرده و صدها شهروند و فعال حقوق بشر و سیاسی بلوچستان به آنها پیوسته و خواستار پاسخگویی مسئولین قضایی پاکستان شدند.

لازم به ذکر است که از زمان تاسیس کشور پاکستان و چندین انتفاضه بلوچ ها برای بازپس‌گیری حاکمیت بلوچستان، بیش از چهل و پنج هزار نفر از شهروندان بلوچ توسط ارتش و نهادهای امنیتی این کشور ناپدیدسازی قهری شده‌اند و سپس جسد بسیاری از آنان در دشت ها و کوه‌ها رها گشته‌ است.


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*