انتقال آب؛ پروژه ای که برای بلوچستان آب ندارد ولی برای سپاه پاسداران نان دارد

رسانک/ رژیم جمهوری اسلامی با علم به این مسئله که اگر انتقال آب دریای بلوچستان به مناطق مرکزی جغرافیای ایران، بصورت کارشناسی شده و علمی انجام نشود به زیان محیط زیست و اکوسیستم منطقه بلوچستان می باشد، به جد در حال احداث این پروژه است.

این در حالی است که مناطق مرکزی جغرافیای ایران با انتقال آب دریای بلوچستان آبادانی را تجربه خواهند کرد، مردم بلوچستان به دلیل تغییرات اقلیمی و اکوسیستم منطقه با پدیده های جدیدی به نام کویر دریایی رو به رو خواهند شد.

کویرهای دریایی به مناطقی اطلاق می شود که آب دارد ولی هیچ موجود زنده ای و هیچ ماهی، آبزی و حتی مرجان در آنجا وجود ندارد و علت آن این است که دمای آب چنان افزایش پیدا کرده و آلودگی آن به حدی بالا رفته که امکان زیست هیچ موجود زنده ای در آن وجود دارد. علاوه بر آن، با این عمل اندک درآمد ماهیگیران نیز از بین می رود.

از سویی دیگر همه متخصصان اقتصاد معتقدند، چنین انتقالی با بیش از سیصد هزار میلیارد بودجه که با آن می توان بسیاری از مشکلات زیرساختی در بلوچستان را از بین برد، به هیچ وجه به صرفه نیست و باید برای رفع بحران کم آبی سیاست های مناسب را پیگیری کرد.

یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها این است که «صنایع آب‌بر» از مناطق مرکزی به مناطق ساحلی منتقل شوند.

این انتقال بدین معناست که صنایع آب بر مانند صنایع فولاد (به عنوان مثال فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان) به بلوچستان منتقل شوند که هم به آب دریا نزدیک شوند و هم امکان صادرات کالا از بنادر جنوبی جغرافیای ایران به سادگی فراهم شود.

اگر این صنایع به بلوچستان منتقل شوند، باعث ایجاد اشتغال و گسترش صنعت در استانی خواهد شد که زیر سایه مسئولین بی کفایت، بیشتر واحدهای تولیدی آن تعطیل شده اند. با گسترش صنایع در استان بلوچستان و به لحاظ پتانسیل جغرافیایی این منطقه، امکان جذب میلیاردها دلار سرمایه وجود دارد.

اما از آنجایی که رژیم جمهوری اسلامی، با آبادانی بلوچستان مخالف است و همیشه در تلاش بوده است مردم را در این منطقه تحت جفا نگاه دارد، نه تنها صنایع را به مناطق ساحلی منتقل نمی کند، بلکه با انتقال آب دریای بلوچستان، پروژه تخریب اقلیم بلوچستان را دنبال می کند.

این مثل قدیمی رو اینجا می شود به کار برد: “شاید این پروژه برای مردم بلوچ «آب» نداشته باشد، اما برای سپاه پاسداران «نان» خوبی دارد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*