محرومیت هفتاد تن از اهالی یک روستا از داشتن شناسنامه در منطقه رودبار زمین 

به گزارش رسانک به نقل از حال وش، حدود ۷۰ تن از اهالی روستای “ده اسماعیل” بخش نگین کویر شهرستان فهرج در منطقه رودبار زمین اقلیم بلوچستان ، از داشتن شناسنامه محروم هستند.

بر اساس این گزارش، این شهروندان بلوچ از ساکنان قدیمی روستاهای منطقه شهرستان فهرج هستند و به دامداری و زندگی عشایری مشغول بودند و علیرغم پیگیری های متعدد کماکان موفق به دریافت شناسنامه و سایر اوراق هویتی نشده‌اند.

 این شهروندان از طرق مختلف برای دریافت شناسنامه اقدام کرده‌اند و در شماری موارد علیرغم گذشت ۲۰ سال از زمان ثبت درخواست، مسئولان ثبت احوال از صدور شناسنامه امتناع میکنند. 

در مواردی حتی برخی از بستگان خونی این افراد همچون پدر، عمو و برادر دارای شناسنامه هستند اما کماکان سایر اعضای خانواده از داشتن آن محرومند.

بنا بر این گزارش و مطابق با گفته‌های اهالی این روستا، مسئولان ثبت احوال و اطلاعات از ایرانی بودن تمامی شهروندان ساکن در روستای ده اسماعیل اطمینان کامل دارند. برخی از مسئولان ثبت احوال نیز شرط صدور شناسنامه را به دریافت مبالغ هنگفت (رشوه) منوط کرده‌اند. اهالی روستا نیز به دلیل عدم توانایی مالی قادر به پرداخت چنین مبالغی نیستند.

ممانعت اداره ثبت احوال از صدور شناسنامه در شرایطی است که امکان دارد کودکان بدون مدارک هویتی با مشکلاتی در دریافت واکسن و … مواجه شوند.

لازم به ذکر است که در بند ۱ ماده ۷ پیمان‌نامه حقوق کودک مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمده است: «تولد کودک بلافاصله پس از به دنیا آمدن ثبت می‌شود و از حقوقی مانند حق داشتن نام، کسب تابعیت و در صورت امکان شناسایی والدین و قرار گرفتن تحت سرپرستی آنها برخوردار است.»

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*