توهین تاسف بار تلویزیون “ایران اینترنشنال” به زنان بلوچ

عبدالستار دوشوكی

تلویزیون ایران اینترنشنال در بخش خبری تحت عنوان “بازگو کردن درد و رنج زنان بلوچ ـ صدای زنان” در گفتگویی با یک غیر بلوچ که با مسائل بلوچستان بخصوص “زنان بلوچ” مثل اکثر غیربلوچها آشنایی ندارد, بجای اینکه به مشکلات زنان بلوچ که بخش فعالی از جامعه بلوچستان هستند, بپردازد, شوربختانه با بازتولید کلیشه های تبعیض آمیز علیه مردم بلوچ پرداخت تا باور نادرست و ذهنیت غلط مخاطب نسبت به “بلوچ” تقویت شود.

 مجری تلویزیون ایران اینترنشنال عامدانه یا “ناآگاهانه” در راستای تشدید ذهنیت ناخودآگاه مخاطبین درباره بلوچها با ظرافت تعمدی از کارشناس فارس زبان و غیر بلوچ می پرسد آیا مشکلات زنان بلوچ ناشی از فرهنگ این منطقه است یا اینکه ریشه اقتصادی دارد. کارشناس نیز برای تقویت ذهنیت “ضد بلوچی” مخاطب به اصطلاح “مشکلات فرهنگی” را برجسته می کند و به معضلات فرهنگی نظیر ازدواج در سنین پایین و جامعه مردسالار منطقه و غیره می پردازد تا بار گناهان جمهوری اسلامی سبک تر شود.

 اگرچه برخی از مدیران تلویزیون ایران اینترنشنال در جمهوری اسلامی مقام و منصب داشته اند, اما انتظار نمی رفت مشکلات بلوچستان را به فرهنگ بلوچ که به عقیده من از فرهنگ جاهلانه شیعیانی که شب و روز دنبال امام زمان در چاه جمکران می گردند, پیشرفته تر است. اگرچه از نظر اقتصادی و امکانات توسعه عامدانه عقب نگه داشته شده اند. با این حال در شهرهای سیستان و بلوچستان, زنان بلوچ در مدیریت های بالا از جمله معاونت استاندار, فرماندار برخی از شهرها, شهردار, بخشدار و دهیار و روسای برخی ادارات به کار مشغولند.  در کشور پاکستان زنان بلوچ وزیر کابینه فدرال (یعنی سراسر پاکستان) بوده اند. در کشورهای عربی نظیر عمان و بحرین زنان بلوچ در کابینه حضور دارند نمونه آن فاطمه بلوچ است که قبلا وزیر بهداشت و اکنون وزیر تامین اجتماعی کابینه بحرین است. رئیس سازمان فضایی امارات که کاوشگر به مارس فرستاد, یک زن بلوچ است که در کابینه امارات وزیر نیز است. سفیر ایران در کشور برونئی یک زن بلوچ است. از این نمونه ها بی شمار هستند.

 بر طبق گزارش جام جم و بررسی آمارهای استانی انتخابات شوراهای شهر و روستای کشور، براساس ثبت نام بانوان در این انتخابات سیستان و بلوچستان از نظر تعداد رده دوم را در کشور داراست. استانهای تهران, فارس, خراسان رضوی و مازندران در رده هایی پائین تر از بلوچستان قرار دارند. اگرچه در مقایسه با کل جمعیت استانی, بلوچستان با فاصله بسیار زیادی در صدر درصدی مشارکت زنان قرار دارد. در بسیاری از روستاهای بلوچستان نظیر افضل آباد خاش زنان شورای روستا را اداره می کنند. به گفته بخشدار مركزي خاش، اين بخش ١٤ دهيار خانم دارد و اين دهياران زن همواره جزو موفق‌ترين دهياران شهرستان و استان بوده‌اند.

 علیرغم این واقعیت ها, متاسفانه مسئولین تلویزیون ایران اینترنشنال عامدانه ذهنیت غلط برخی از هموطنان را علیه جامعه بلوچ و زنان بلوچ تشدید می کنند, تا ظلم و تبعیض رژیم جمهوری اسلامی توجیه شود. برخی از مدیران این شبکه دقیقا کپی برداری از جمهوری اسلامی می کنند. دو روز پیش یک پاسدار غیربومی بنام جواد سپاهی فرماندار چابهار, زادگاه نگارنده, شد. هیچکس نمی تواند کوچکترین اعتراضی به اینکه چرا یک غیربومی باید در مورد چابهار تصمیم بگیرد, بکند. هیچ کس هم نمی تواند به مدیران فارس تلویزیون ایران اینترنشنال از گل نازکتر بگوید و اعتراض بکند که چرا یک غیربلوچ و ناآگاه به مسائل بلوچستان, باید اینگونه توهین آمیز در مورد به اصطلاح “عقب ماندگی” فرهنگی جامعه “پدرسالار” بلوچستان باور غلط و ذهنیت هموطنان را نسبت به جامعه بلوچ مخدوش کند؟ کوچکترین اعتراض هم توسط مدیران انتقاد ناپذیر و نابردبار این رسانه با بایکوت و تبعیض مواجه خواهد شد.

 بنده امیدوارم که تلویزیون ایران اینترنشنال در اسرع وقت از مردم بلوچ عذرخواهی کند و سیاست های تبعیض آمیز و تخریبی جمهوری اسلامی بر علیه بلوچ ها را رها کند.

بقول معروف “ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان”.  نمی توان به ظاهر برای پوشش دادن اخبار بلوچستان و زنان بلوچ برنامه ساخت. اما در همان برنامه طوری سوال و جواب و اظهار نظر کارشناسانه کرد که گویی ریشه همه مشکلات و تقصیرات از “فرهنگ مردسالارانه”, عقب مانده و سنتی بلوچستان است و نه از تبعیض و تحقیر و توهین رژیم جمهوری اسلامی و عوامل آن.

 عبدالستار دوشوکی

مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

یکشنبه ۲٨ فروردین ١۴٠١ 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*