اعتراض گسترده در شرق بلوچستان به جنایت رژیم جمهوری اسلامی پاکستان در حق سوختبران بلوچ/ ویدئویی از یک شاهد نجات یافته 

به گزارش رسانک، از روز جمعه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۱، چندین منطقه در شرق بلوچستان شاهد اعتراض گسترده مردم به جنایت نیروهای ارتش پاکستان نسبت به رها کردن سوختبران بلوچ در صحرا، بدون آب و غذا و تخریب خودروهایشان بوده که در نتیجه آن دستکم چهار نفر جان باخته است. 

تا لحظه تنظیم خبر هویت یک از سوختبران بلوچ کشته شده با نام “حمیدالله شه‌بخش” از دزاپ توسط رسانک محرز گشته است. 

یکی از رانندگان نجات یافته می گوید: نیروهای نظامی پاکستان در داخل رادیاتورهای خودروها خاک ریخته و آب و غذایی هم که همراه داشته ایم را دور انداخته اند. 

این اعتراضات با همراهی گروهی از رانندگان و شهروندان در مقابل مقر نیروهای نظامی در منطقه “نوکُندی” بلوچستان آغاز شده و به سرعت به چندین منطقه دیگر رسید. 

در همین راستا گزارش شده هفت شهروند بلوچ معترض، بر اثر تیراندازی نیروهای ارتش پاکستان زخمی شده اند.

 در واکنش به این اتفاقات،‌ شهروندان بلوچ جاده‌های تفتان_کویٹه و کویٹه_کراچی را برای ساعاتی مسدود کردند و خواستار مجازات عاملان این حوادث شدند. علاوه بر این قطار باربری دُزاپ_کویته نیز در محدودۀ نوکُندی توسط مردم معترض متوقف شده است.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان ضمن تائید گزارش‌های فوق، خبر داده هنوز برخی از رانندگان مفقودالاثر هستند.

سردار اختر مینگل، رهبر حزب ملی بلوچستان و از رهبران سیاسی بلوچ طی نطقی رسمی در پارلمان ملی پاکستان به شدت از این برخورد نظامیان انتقاد کرده و خواستار جبران خسارات و تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب شد. همچنین بسیاری از احزاب سیاسی بلوچ این اقدام نیروهای نظامی پاکستان را محکوم کرده‌اند.

لازم به ذکر است که به علت تغییرات اقلیمی و نبود کشاورزی و دامداری، بیشتر مردم منطقه به تجارت مرزی و کار سوختبری روی آورده‌اند. ساکنان منطقه با خودورهای تویوتا و زامیاد اقلام تجاری را بین مرزهای سه قسمت بلوچستان در جغرافیاهای ایران، پاکستان و افغانستان، جابه‌جا می‌کنند بطوریکه در محدوده‌ای که جنایت رها کردن سوختبران بدون آب و غذا رخ داده، روزانه ششصد وانت بار تردد می‌کنند.

https://t.me/rasanknews/13649?single

#گروه_خبری_تحلیلی_رسانک 

#نه_به_جمهوری_اسلامی #نظامیان_غیربومی #تیراندازی_مستقیم #سوختبر_نکشید #سوختبران_بلوچ #بیکاری #مرز #بلوچستان

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*