شهباز شریف نخست‌وزیر جدید پاکستان کیست؟

رسانک/ شهباز شریف، رهبر حزب مسلم‌لیگ شاخه نواز، به عنوان بیست و سومین نخست‌وزیر پاکستان انتخاب شد تا اکتبر ۲۰۲۳ که قرار است انتخابات عمومی بعدی برگزار شود، در پست نخست وزیری بماند.

شهباز برادر کوچک‌تر نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین است.

شهباز ۷۰ ساله، سه بار به عنوان وزیر ارشد بزرگترین ایالت پاکستان، پنجاب کار کرده است. این ایالت پایگاه قدرت خانواده او است.

وی دو بار ازدواج کرده است و مالک مجموعه املاک لوکس در لندن و دبی است.

شهباز در لاهور در خانواده‌ای ثروتمند و مالک صنایع به دنیا آمد و در دانشگاه دولتی همان شهر در رشته علوم انسانی تا درجه کارشناسی تحصیل کرد. پس از آن وارد تجارت خانوادگی شد و حالا نیز مالک مشترک یک شرکت فولاد است. او میلیونر و مالک املاک زیادی در داخل و خارج از پاکستان است.

شهباز شریف پس از کودتای نظامی ژنرال پرویز مشرف در سال ۱۹۹۹ به زندان افتاد، سال بعد به عربستان سعودی تبعید شد، هفت سال بعد از تبعید بازگشت و فعالیت سیاسی خود را در پنجاب از سر گرفت و در سال ۲۰۰۸ مجددا وزیر ارشد پنجاب شد.

بار سوم در ۲۰۱۳ وزیر ارشد ایالت پنجاب شد تا سال ۲۰۱۸ که در انتخابات عمومی این سال حزب مسلم لیگ شکست خورد.

او پس از سال ۲۰۱۷ که برادرش نواز به اتهام پنهان‌کاری دارایی‌هایی که در اسناد پاناما فاش شد به زندان افتاد ریاست حزب مسلم لیگ – شاخه نواز را برعهده گرفته است.

شهباز شریف هم در دوره عمران خان متهم به فساد شد اما در هیچ اتهامی مجرم شناخته نشده است.

وی از سال ۲۰۱۸ تاکنون رهبری اپوزیسیون در برابر دولت عمران خان را برعهده داشت.

سرکنسول چین در لاهور سال گذشته در زمان ختم وظیفه خود در نامه‌ای به شهباز شریف از او “دوست قدیمی چین” تمجید کرد و از اجرای سریع پروژه‌های کریدور اقتصادی اقتصادی چین و پاکستان تمجید کرده است.

در این نامه دیپلمات چینی نوشته است که حزب مسلم‌لیگ نواز دوست چین است در زمانی که در قدرت باشد یا در اپوزیسیون. 

گفته می‌شود که شهباز، در مقایسه با برادرش با ارتش نژادپرست این کشور رابطه دوستانه‎‌تری دارد.

ارتش حکومت را در حدود نیمی از حدود هشت دهه عمر پاکستان پس از استقلال در ۱۹۴۷ در اختیار داشته است و تعیین کننده خط و مشی اساسی کشور به ویژه سیاست خارجی و دفاعی این کشور است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*