پارلمان پاکستان پس از هفته‌ها کشمکش عمران خان را از نخست وزیری برکنار کرد

به گزارش رسانک، بامداد امروز یکشنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۱، پارلمان پاکستان پس از هفته‌ها تنش سیاسی در این کشور با رای عدم اعتماد به عمران خان، نخست وزیر پاکستان، او را برکنار کرد.

دستکم ۱۷۴ نفر از ۳۴۲ عضو پارلمان پاکستان پس از ۱۲ ساعت بحث و جدل و کشمکش که تا بعد از نیمه شب ادامه یافت، رای به برکناری عمران خان دادند.

رای‌گیری دقایقی بعد از استعفای رئیس پارلمان پاکستان انجام شد در حالی که او عليرغم حکم دیوان عالی پاکستان تمام روز مانع انجام آن شده بود.

به این ترتیب عمران خان اولین نخست وزیر پاکستان در تاریخ این کشور شد که با رای عدم اعتماد از قدرت برکنار شده است. این در حالی است که تنها راه پیش‌بینی شده در قانون اساسی پاکستان برای برکناری رئیس دولت، استیضاح نخست وزیر و عدم رای اعتماد به اوست.

برکناری عمران خان همچنین به این معناست که هیچ نخست وزیری در تاریخ پاکستان که مملو از ترور و کودتای نظامی است، دوره کامل ریاست خود بر دولت را به اتمام نرسانده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شهباز شریف، برادر کوچک‌تر نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان، احتمالا روز یکشنبه یا دوشنبه جایگزین عمران خان خواهد شد.

عمران خان با ادامه تنش‌ها با پارلمان پاکستان که مخالفان وی در آن از اکثریت برخوردار هستند، خواستار انحلال پارلمان شده بود. موافقت عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان، با این خواسته و دستور او به انحلال پارلمان نیز برای چندی مانع آن شد تا مخالفان عمران خان طرح استیضاح او را پیش ببرند.

عمران خان مخالفان خود را متهم کرده بود که در راستای یک توطئه خارجی با محوریت آمریکا، دنبال برکناری او هستند، اما این اتهام را دولت آمریکا تکذیب کرده است.

در نهایت دیوان عالی کشور پاکستان روز پنج‌شنبه ۱۸ فروردین مجلس منحل‌شده این کشور را دوباره احیا کرد و دستور داد که پس از یک هفته بلاتکلیفی، رای‌گیری در مورد طرح عدم اعتماد به نخست‌وزیر کشور برگزار شود.

لازم به ذکر است که در طول دوره نخست وزیری عمران خان هزاران شهروند بلوچ در شرق بلوچستان ناپديد سازی قهری و یا کشته شدند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*