یعقوب مهرنهاد اسطوره‌ی مبارزه‌ی مدنی ملت بلوچ

آگوست 3, 2021

رژیم فاشیستی و فرقه گرای جمهوری اسلامی بر پایه‌ی جنایت، ترور، حذف فیزیکی دگراندیشان، فریب، دروغ و اختلاس بنا شده است. رژیم از ابتدای به قدرت رسیدن از آزادی بیان و گردش آزاد و شفاف اطلاعات در میان ملت‌های خارج از حاکمیت به شکل عام و در بلوچستان به شکل خاص هراس داشته است.

جمهوری اسلامی ایران مردم بلوچستان را غیر خودی می‌داند و در ارتباط با آن‌ها سیاست‌های استعمارگرایانه‌ را اعمال می‌کند. رژیم علاوه بر حذف فیزیکی مخالفان در داخل و خارج از کشور، طبق اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز رتبه‌ی اول جهانی را در اعدام خبرنگاران دارا می‌باشد. یعقوب مهرنهاد ستاره‌ی درخشان مبارزه‌ی حق طلبانه‌ی مدنی و یکی از خبرنگاران و وبلاگ نویسان با وجدان بلوچ بود، که برای احقاق حقوق ملت بلوچ از طریق فعالیت‌های مدنی و ارائه‌ی گزارشات در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد.

وی سرپرست و خبرنگار روزنامه‌ی “مردم سالاری” در استان بود. با تأسیس “انجمن جوانان صدای عدالت” و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با مقامات اجرایی مسئول در بلوچستان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و ارائه‌ی گزارشات در وبلاگ خویش تلاش نمود، تا از این طریق ملت بلوچ را به حقوق خود آشنا نموده و پرده از نقض حقوق انسانی مردم بلوچ و اهداف خصمانه و استعمارگرایانه‌ی رژیم بردارد.

او تلاش می‌نمود تا فرهنگ مطالبه‌گری در جامعه گسترش یابد و نهادینه شود. رژیم دیکتاتوری جمهوری اسلامی که از یک طرف، از آگاهی ملت بلوچ نسبت به فعالیت‌های استعماری خویش و غارت منابع بلوچستان هراس داشت و از طرف دیگر، با گسترش فرهنگ مطالبه‌گری در میان ملت بلوچ منافع خودش را در خطر می‌دید، در اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ اقدام به دستگیری آقای یعقوب مهرنهاد کرد.

پس از یک سال و اندی تحمل شکنجه‌های قرون وسطایی و زندان انفرادی، بدون محاکمه‌ی منصفانه و طی آیین دادرسی حتی در چارچوب قوانین خود، در ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ هجری شمسی (برابر با ۴ آگوست ۲۰۰۸ میلادی) با اعدام غیرمنتظره و تلافی‌جویانه‌ی یعقوب مهرنهاد، این فرزند برومند و دلیر بلوچستان در زندان زاهدان، ملتی را عزادار نمود. دلیل دیگر رژیم برای اعدام مهرنهاد ایجاد فضای رعب و وحشت در میان جامعه‌ی مدنی بلوچستان بود.

سران رژیم جمهوری اسلامی که فکر می‌کردند با اعدام یعقوب مهرنهاد می‌توانند صدای رسا و حق‌طلبانه‌ی مردم بلوچستان را، که از حنجره‌ی او بیرون آمده بود خفه کنند، خیلی زود نتیجه‌ی عکس آن را تجربه کردند.

بطوریکه امروز پس از ۱۳ سال از اعدام او و همفکرش عبدالناصر طاهری صدر، هزاران یعقوب مهرنهاد دیگر از میان جوانان بلوچ قدم در راه او نهاده و استوار، با صدای رسا و عدالتخواهانه‌ی خویش، راه او را ادامه می‌دهند و یاد او را گرامی می‌دارند.

حزب مردم بلوچستان / آگست 2021

https://www.ostomaan.org/یعقوب-مهرنهاد-اسطوره‌ی-مبارزه‌ی-مدن/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*