ملک فاضلی: تا دو سال دیگر آب به بلوچستان و سیستان نرسد، هیچ‌ آبی نخواهیم داشت

رسانک/ با بحران کم‌آبی در جغرافیای ایران در استان‌های مختلف به‌ویژه بلوچستان و سیستان پدیده کولبری آب با همه خطرات خود رواج بیشتری می‌گیرد.

ملک فاضلی، عضو مجمع نمایندگان بلوچستان و سیستان، وضعیت آب در این استان را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت اگر تا دو سال دیگر آب به این منطقه نرسد، هیچ آبی وجود نخواهد داشت.

ملک فاضلی روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۰، درباره وضعیت آب در این استان گفت: «استان ما همیشه مشکل آب داشته است و اخیراً مشکل آب خیلی حاد شده است. شاید در جاهای دیگر در حوزه کشاورزی مشکل آب داشته باشند، ما گاه‌گاهی یادمان می‌رود که در بلوچستان و سیستان مشکل آب خوردن وجود دارد.»

فاضلی افزود: «اگر در جهت تأمین‌ آب استان اقدام فوری نشود، دو سال دیگر با توجه به آماری که وجود دارد و آقایان مسئول نیز از آن اطلاع دارند، در حوزه شهری با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت، دیگر آبی وجود نخواهد داشت؛ چراکه سفره آب‌های زیرزمینی خشک می‌شود.»

در گزارش «رادیو زمانه» آمده، یک ماه پیش حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفته بود در سال جاری بیش از ۳۰۰ شهر در معرض تنش آبی هستند و از این میان ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تأمین آب قرار دارند. او تأکید کرده بود که در تابستان امسال هشت هزار و ۴۰۵ روستا توسط ناوگان سیار آب‌رسانی می‌شوند. این عدد در سال گذشته پنج هزار و۵۰۰ روستا بود و حدود سه هزار روستای جدید به شمار روستاهایی که با تانکر آب‌رسانی می‌شدند افزوده شده است.

در میان استان‌های ایران، تأمین آب در بلوچستان و سیستان بسیار حاد شده است. بیش از ۵۰ درصد جمعیت دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفری این استان در روستا زندگی می‌کنند.

براساس آمارهای اعلام شده، ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی بلوچستان و سیستان شبکه آب ندارند.

علیرضا قاسمی‌، مدیرعامل آب و فاضلاب بلوچستان و سیستان خردادماه گذشته گفته بود ۴۸ درصد برداشت‌های آب برای شهرها و روستاهای بلوچستان و سیستان وابسته به منابع زیرزمینی است و این مسئله بیش از ۱۸ شهر استان را با تنش آبی مواجه می‌کند. همچنین ۳۸ درصد برداشت‌های آب در بلوچستان و سیستان وابسته به آب‌های سطحی است که عمده آن به هیرمند و آب‌های مرزی برمی‌گردد.

گرمای شدید امسال و افزایش مصرف بی‌رویه آب، خشکی تالاب هامون و عدم دسترسی به منابع آبی پایدار، مناقشه آبی میان ایران و افغانستان بر سر حق‌آبه هامون، پایین آمدن سطح آب سفره‌های زیرزمینی در نتیجه‌ی استفاده بی‌رویه از آب به ویژه در بخش کشاورزی، از جمله عوامل خشکسالی و کم‌آبی در بلوچستان و سیستان است که برخی از این عوامل در کل کشور نیز صدق می‌کند.

ملک فاضلی در مورد حل بحران آب در بلوچستان و سیستان گفت: «پیشنهادی که ما دادیم، انتقال آب است. یک حوزه آب زیرزمینی به اسم “روتک” با کشور پاکستان داریم، اگر بودجه کافی بگذارند در فاصله زمانی دو سال می‌توانند آبرسانی را انجام دهند. امیدواریم وزارت نیرو حرف‌های ما را جدی بگیرد. مسئله آب خیلی مهم است و ما باید از بحران پیشگیری کنیم.

در طول سال‌های گذشته چندین پروژه آبرسانی به شهرها و روستاهای بلوچستان و سیستان آغاز شد اما بیشتر آن‌ها نیمه‌کاره رها شده‌اند. مردم این استان بارها در گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های ایران نبود مدیریت و نظارت کافی بر انجام درست پروژه‌های آب‌رسانی را دلیل اصلی تأخیر و رهاشدن پروژه‌ها دانسته‌اند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*