پدیده فروش شناسنامه برای اتباع خارجی و بی سجلی مردم بلوچ

به گزارش رسانک، معین الدین سعیدی عضو مجلس از پدیده ای به نام «فروش شناسنامه» در شمال بلوچستان سخن به میان آورد که باعث شده بسیاری از اتباع خارجی شناسنامه بخرند و اضافه کرد که آدم‌هایی در همین حوالی هستند که دیده نمی شوند و ابتدایی ‌ترین حقوق برای آنها آرزوست. افرادی که شناسنامه ندارند و به همین دلیل نمی توانند به مدرسه بروند، درس بخوانند و از خدمات بسیاری در کشورشان استفاده کنند. 

 هیچ مرجع رسمی تعداد ساکنان بی شناسنامه استان بلوچستان و سیستان را عنوان نکرده و فقط ثبت احوال این استان در جوابیه ‌ای پیرو انتشار یک گزارش در یکی از خبرگزاری‌ های حکومتی عنوان کرده است که از سال 92 تاکنون 30 هزار شناسنامه صادر کرده است. 

اهالی بلوچستان و سیستان می‌گویند برای دریافت شناسنامه و تشکیل پرونده باید آزمایش‌های گران DNA بدهند که طی کردن پروسه اداری از دردسرها خواهد بود. در واقع باید از هفت خوان رستم عبور کنند تا بتوانند شناسنامه بگیرند. 

 او اضافه کرد: سناریوی شمال بلوچستان با جنوب آن متفاوت است. به این صورت که در شمال استان، پدیده ای به نام فروش شناسنامه داریم که باعث شده بسیاری از اتباع خارجی شناسنامه بخرند که مسلما ارائه اسناد سجلی به افراد خارجی، تبعات مخصوص خودش را دارد. 

اما جنوب استان شرایط متفاوتی دارد به این صورت بخش عمده متقاضیان دریافت شناسنامه کسانی هستند که اصالتا “ایرانی الاصل” هستند اما به دلیل مشکلات آموزشی، فقر آموزش و عدم اطلاع رسانی به موقع برای دریافت شناسنامه مراجعه نکرده اند. 

این عضو مجلس ایران در مورد تعداد افراد بی‌ شناسنامه در حوزه انتخابیه خود گفت: در یکی از 5 شهرستان‌ حوزه انتخابیه بنده، 4 هزار پرونده از کسانی که دنبال دریافت شناسنامه هستند، وجود دارد. 

و‌ی ادامه داد: وجود 100 هزار بی شناسنامه در بلوچستان و سیستان را نه رد می‌کنم نه تایید اما کسانی را می‌شناسم که 15 سال است که تشکیل پرونده داده اند ولی هنوز به دلیل پروسه اداری موجود، سالیان سال است که شناسنامه دریافت نکرده اند و مراجع محلی هم آن را تایید کردند اما کماکان مشمول گذر زمان واقع شده و هنوز شناسنامه نگرفته اند. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*